Selasa, 8 Julai 2008

PAS MESTI KELUAR PR???


PAS mesti keluar Pakatan Rakyat" seorang sahabat memulakan bicara."Kenapa?" saya menyambut dengan tujuan membuka gelanggang perbincangan." Banyak sebab antaranya;

1. Kehadiran PAS dalam PR tak dihormati, contoh;
a) Kit Siang nak pulau perlantikan MB Perak,
b) Karpal bantah hasrat PAS nak buat Islam.
c) Guan Eng tak lantik wakil PAS dalam kerajaan PP walaupun untuk majlis agama.
d) MB Selangor teruskan konsert Ella walaupun dibantah Pemuda PAS.
e) Guan Eng kritik MB Kedah secara terbuka.
bla.bla.bla...katanya bersungguh sungguh.

Saya seakan membenarkan hujjahnya....mengangguk. "Kalau PAS keluar PR apa pulak hasil yang boleh kita dapat??" saya memancing hujjahnya.Sahabat tadi terdiam. "Kita terus macam dulu.... Allah akan tolong kita bila berjuang dalam Islam.Kita mesti pertahankan prinsip perjuangan.katanya sekadar menambah kata tanpa hujjah yang kukuh.

Kata kata begini kerap kedengaran akhir akhir ini terutama selepas tragedi PROTES di Petaling Jaya yang dicemari Konsert Gila tajaan HIshamudin Rais.Kita tidak menafikan sebahagian dari hujjah golongan yang berfikiran sebegini. Sebahagian besar mereka adalah golongan yang sayang kepada perjuangan PAS. Mereka tidak mahu PAS keluar dari landasan perjuangan. Saya amat bersetuju.!!! Namun ianya bukan semudah kita menyalin baju. Pakai kemudian tanggal. Ia mesti mengambil kira untung rugi.Rugi pula bukan dikira berdasarkan jangkaan untung yang tak dapat tetapi mestilah dinilai dari modal yang hilang. apa yang kita hilang???

PAS masih baru bersama PR. Ditambah lagi baru menjadi kerajan di beberapa negeri. Terlalu banyak yang mesti diseragamkan. Kaedah Al Quran ialah mengajak kita mencari titik persamaan bukan perbezaan. Penilaian untung rugi mesti diukur dengan perbandingan bukan sekadar matlamat dan impian yang belum dicapai. Apa untung menjadi kerajaan bersama PR di beberapa negeri dengan keuntungan minimum berbanding menjadi pembangkang di bawah kerajaan BN dalam keadaan terus ditindas dan disekat.

Keuntungan juga bukan hanya di sudut politik semata mata tetapi juga disudut dakwah. Kita ghairah membincangkan apa yang kita tak boleh buat dan dapat walaupun menjadi kerajaan bersama PR. Kita terlupa membincangkan apakah yang kita ingin buat dan dapat jika kita menjadi pembangkang di bawah kerajaan BN boleh kita dapat? Semua kita maklum dengan kejahatan dan kezaliman BN yang tak pernah berubah. Di Selangor dulunya TGNA nak ceramah pun tak boleh... sekarang ianya dibuka seluas luasnya malah kita boleh menggunakan Premis yang dulunya dinafikan hak seperti Stadium. padang awam, dewan orang ramai dan beberapa premis awam lain lagi. Begitu juga di beberapa negeri PR.

Dulu terlalu sukar kita mendekati atau orang bukan Islam ingin hadir di majlis PAS, tetapi kini keadaan berubah mendadak malah kelab penyokong PAS ditubuhkan dengan banyaknya. Di dalam kerajaan, walaupun suara kita tidak didengar semuanya, tetapi sebahagian darinya didengari, sekurang kurangnya diberi perhatian. Beberapa pemimpin kita khususnya diperingkat negeri tertonjol mendadak sekali. Nama Nizar yang tak pernah dikenali melainkan bagi kami di Perak muncul tiba tiba. Jangan kita lupa bahawa kejayaan Kedah juga hasil persefahaman kita terlibat dengan PR. Jangan juga kita lupa, dengan tertubuhnya kerajaan PR di negeri lain, Kelantan tidak lagi menjadi sasaran tunggal BN. Kini BN terkial kial menembak me"khinzir" buta tanpa sasaran khusus. Tidakkah ini menguntungkan PAS???

Kita mesti ingat bahawa kini adalah masanya menerangkan konsep dan perjuangan PAS kepada masyarakat. Terlibat dengan PR adalah jalan pintas memperkenalkan PAS kepada rakyat Malaysia. Tiada lagi kebimbangan bukan Islam terhadap PAS.

Inilah kebijaksanan pimpinan PAS menilai. Hasilnya bukan hari ini, mungkin esok atau lusa. Contoh Turki adalah paling ideal. AK menafikan langsung mereka memperjuangkan Islam. Namun mereka membuka ruang yang luas terhadap Islam apabila menjadi kerajaan. Tudung di Universiti cuba diperjuangkan. Kuasa Presiden dan tentera cuba dikurangkan. Tujuan utama mematikan benih dan akar yang melindungi sekular di Turki. Tugas seterusnya mesti disambung oleh generasi berikutnya. Tidakkah hayat Islam di Turki hanya disambung dengan sekolah Imam yang kemudiannya pun diharamkan setelah kerajaan sekular menyedari bahayanya. Sekolah Imam yang begitu terhad dan terbatas bidangnya inilah yang menyambung talian hayat hingga Islam muncul tiba tiba di Turki. Belajarlah dari realiti!!!

Perjuangan Islam mestilah di bina dengan kesabaran dan kesungguhan. Tempoh 13 tahun adalah tempoh lama seorang rasul di Mekah. Hasilnya terlalu sikit malah seolah tak kelihatan Hasilnya hanya dilihat di Madinah. kITA MESTILAH BIJAK MENGAMBIL PELUANG. Tidakkah Allahyarham Datuk Fadhil Nor dikritik habis habisan apabila bertindak bertemu dan membela DSAI ketika dibuang dari kerajaan??? hasilnya kita nikmati kini. Setelah ketiadaan Allahyarham.

Akhirnya diharapkan kita menilai dengan akal bukan dengan perasaan semata mata. Kita takkan mungkin mendapat semua yang kita inginkan, tetapi sekurang kurangnya kita mendapat sedikit yang boleh menjadi tapak yang lebih luas bagi generasi selepas kita meneguhkannya. Jangan dilayan provokasi musuh dengan hujjah kononnya PAS hilang identiti, tak di hargai. Mereka ini kebanyakannya ejen BN yang sedang memecahkan PR. Sebab itu TGNA dan TGHH menegaskan bahawa PAS tidak akan bekerjasama dengan BN. Ambillah peluang menjadi kerajaan bersama PR memperkukuhkan perjuangan kita. Percayalah!!!!!Menjadi pembangkang dalam keadaan ditindas dan disekat oleh BN adalah lebih merugikan. Kita akui segala kesilapan dan harapan kita yang terlalu jauh untuk dicapai sebagai kerajaan namun ianya akan menjadi lebih sukar dan lebih terhalang jika menjadi pembangkang dalam keadaan BN berkuasa. Tiada yang lebih buruk dan zalim di Malaysia selain kerajaan BN!!! Teruskan Perjuangan!!!!!

Tiada ulasan: