Ahad, 6 Julai 2008

PROTES yang Di Protes.

Memang dah di duga...memang dah di jangka... banyak yang tak kena dengan PROTES minyak kali ni.Saya bersyukur kerana memilih untuk tidak hadir walaupun baju dah dibeli dan tiket dah diambil. Kemuncak kekecewaan saya ialah apabila tempatnya diubah ke stadium.
Bagi saya PROTES mesti dilakukan di jalanraya atau paling kurang di padang terbuka. Stadium mungkin boleh jadi tempat berhimpun mula atau berakhir sahaja. Bukan dari awal hingga akhir di stadium. Kawan kawan yang hadir seakan bersumpah...mampuih aku tak nak pegi lagi kalau program macam ni...Umum telah mengetahui bahawa program ini gagal disebabkan beberapa alasan;

1. Perubahan tarikh dan tempat yang kerap.
2. Pengisian program - tidak wajar disertakan konsert. Kalau pentomen atau sajak atau syair mungkin sesuai. Apa tah lagi pengarah kesenian ini ialah Hisyamudin Rais ( saya ragu latar belakang beliau walaupun bekas aktivis - dulu.....)
3. Gerak kerja program tak serius walaupun sasaran jauh lebih besar dari BERSIH.

Kegagalan yang ketara dan melampau ialah apabila kumpulan yang menyanyi diprotes oleh penonton. Tetapi pada persembahan kumpulan berikutnya nampak lebih melampau lagi sehingga penonton membaling objek kepada mereka. Hisyamudin Rais mengambil sikap mudah dengan beliau mengaku bertanggungjawab. Apakah beliau tidak menjangka keadan ini akan berlaku???

Apapun kegagalan telah berlaku. Sewajarnya satu post mortem menyeluruh di buat termasuk latarbelakang diri JK penganjur khususnya kesenian . Kita tak mahu ada duri dalam daging yang sememangnya merancang mengagalkan program tersebut.

Bagi yang telah menghadiri program ini diharapkan mendapat ganjaran kebaikan di atas niat dan kesungguhan yang baik. Semoga Allah sentiasa merahmati.

Tiada ulasan: