Rabu, 10 Disember 2008

KISAH BANI ISRAEL DAN JALUT.

Ulama Tafsir menceritakan kisah Thalut dan Jalut dalam surah Ali Imran. Bani Israel yang sisesatkan oleh Allah kerana tidak mahu berjihad selama 40 tahun di padang Sinai. Akhirnya mereka meminta nabi di kalangan mereka memohon kepada Allah agar dilantik raja di kalangan mereka bagi memimpin jihad. Dengan kehendak Allah, dipilih Thalut sebagai raja mereka.

Apabila Thalut dipilih sebagai raja, sebahagian besar bani Israel menolak dengan alas an Thalut tidak memiliki harta yang banyak. Mereka mahu raja dan pemimpin yang berharta. Namun Allah menegaskan bahawa Thalut layak kerana memiliki kekuatan dan ilmu. Asas raja atau pemimpin yang ingin mengetuai bangsanya berperang. Mereka masih tidak berpuas hati, meminta didatangkan bukti Thalut sebagai raja. Allah telah mengembalikan Tabut-peti yang dikatakan terdapat Taurat- sebagai bukti perlantikan tersebut.



Raja Thalut telah membawa tentera seramai 80,000 orang untuk berperang dengan Jalut. Perjalanan mereka yang jauh menyebabkan mereka keletihan dan dahaga. Akhirnya Allah menguji mereka dengan Sungai Jordan. Mereka telah dilarang dari meminumnya melainkan sedikit sekadar satu cedukan tangan. Namun kerana keletihan ramai yang melanggar perintah tersebut. Diriwayatkan hanya tinggal seramai 4000 sahaja yang Berjaya melepasi ujian tersebut. Mereka belum lagi berperang…. Hanya ujian sedikit di perjalanan….akhirnya sekitar 76000 orang tewas dalam perjalanan….

PENGAJARANNYA…… insyaAllah menyusul… sekarang ada tetamu…

Tiada ulasan: