Isnin, 20 April 2009

umNO PEMBELA MELAYU- DUN PANGKOR

umNO pembela melayu….slogan yang menyantau sebilangan pengundi melayu di Malaysia. Seakan slogan itu slogan keramat. Mereka beriman dengan slogan itu walau hakikatnya saban hari didedahkan dengan keruntuhan dan kemiskinan melayu. Bersamamu TV 3 secara tak langsung mendedahkan kemiskinan melayu…namun seakan satu santau yang menyebabkan orang melayu buta mata dan hati walau saban hari menangis ketika menonton kemiskinan melayu di bumi Malaysia yang diperintah umNO lebih 50 tahun… seakan apa yang ditonton itu berlaku di negeri antah berantah di bumi selain Malaysia…

Biasiswa yang terhakis, tanah simpanan melayu yang dikikis hatta tanah waqaf pun cuba diambil atas alas an pembangunan. Terkini kementerian untuk melayu – pembangunan usahawan dan koperasi juga digelapkan dari cabinet Najib. Najib tampil dengan slogan satu Malaysia- juga tak dapat membuka mata me layu…. Saya ingin berkongsi kembara di bumi melayu yang terletak di bawah DUN pembela melayu bukan melayu yang kini menteri besar jelmaaan di Perak…

Teluk Senangin adalah satu kawasan pantai indah terletak beberapa kilometer dari pecan Pantai Remis. Teluk Senangin adalah kawasan perkelahan melayu kampong yang kini mula dikenali masyarakat luar. Ia terletak dalam DUN Pangkor, kawasan diwakili MB jelmaan Najib. Ia adalah kampong nelayan melayu tradisi. Pantainya menganjur sekitar 3 kilometer dengan pantai yang landai.. ia adalah kawasan teluk yang selamat dari ombak besar kerana dilindungi Pulau Pangkor. Sebuah Kampung Tersusun telah lama diwujudkan di sini dengan 250 lot milik Bumiputra melayu kecuali beberapa lot. Ia dikenali kampong Labuhan Bilis. Lot itu kini hanya memiliki sekitar 30 buah rumah walupun telah diwujudkan sekitar 1990an. Sebabnya tiada kemudahan air….

Teluk Senangin mula dibangunkan sebagai kawasan perkelahan oleh beberapa penduduk kampong. Mereka melihat potensi yang tidak dilihat kerajaan. Sejak 1998 hingga kini 16 pengusaha Chalet kecil kecilan dan 2 chalet bertaraf motel dibangunkan pengusaha tempatan. Hampir setiap hujung minggu chalet dipenuhi pengunjung termasuk rombongan sekolah dan IPT. Ketika saya sampai , hampir semua chalet telah penuh.

Menurut salah seorang pengusaha chalet yang ditemui, masalah utama ialah bekalan air. Sehingga kini semua penduduk dan chalet menggunakan air perigi yang dikorek. Walaupun telah disuarakan beberapa kali namun hingg kini tiada tindakan. DS Zamri yang mewakili kawasan tersebut hanya datang dan melihat sekejap. Walaupun beliau adalah exco kerajaan Perak sejak dulu, namun kawasan ini di biarkan tanpa perhatian… Air adalah keperluan asas yang membabitkan kesihatan penduduk…

Walaupun bekalan elektrik telah masuk , namun ia adalah usaha penduduk tempatan sendiri. Kerajaan hanya menyediakan jalan tar yang hanya muat sebuah kenderaan . Ini adalah antara penghalang kemajuan usaha penduduk tempatan. Untuk perhatian, sebuah kem PLKN – Kem Tok Sakah terdapat di laluan masuk ke Teluk Senangin.

Menurut beliau juga, apa yang menjadi masalah ialah surat arahan mereka merobohkan kawasan yang telah mereka usakan atas alas an membangunkan kawasan tersebut dengan penampan Tsunami. Majlis Daerah Manjung kononnya ingin menanam pokok rhu dan bakau sebagai penampan. Beberapa batang pokok rhu memang dilihat tanpa jagaan di lalun masuk ke kawasan Chalet. Apa yang menjadi persoalan terhadap alas an tersebut ialah… “tiada sebatang pokok pun tercabut ketika tsunami melanda” jelas penngusah tersebut. Apakah ada tujuan lain dari alas an tersebut…. Kita akan sorot dalam siri berikut….


RUMAH MALAYU TRADISI YANG DIBELA umNO..


POKOK RHU YANG DIJADIKAN ALASAN MDM MENGHALAU PENGUSAHA CHALET.


MOTEL BUMIPUTRA YANG DALAM PEMBINAAN..APA JADI KALAU KAWASAN INI DIAMBIL ALIH KERAJAN?


CHALET YANG SENTIASA PENUH DI HUJUNG MINGGU.APAKAH ADA YANG MELIHAT PELUANG DARI SAMBUTAN DI SINI UNTUK MENGAUT KEUNTUNGAN....KE MANA BUMIPUTRA MELAYU SELEPAS INI??


RUMAH NELAYAN DI HUJUNG PANTAI...DIMANA ZAMRI ADUN KAWASAN INI...BARANGKALI IA PEMANDANGAN DI KELANTAN...


CHALET USAHA MELAYU...SEKADAR MENAMBAH REZKI UNTU ANAK ISTERI....


PANTAI YANG INDAH DAN BERPOTENSI...


PEMANDANGAN MAGHRIB DI PANTAI TELUK SENANGIN...INDAHNYA KEBASARAN ILAHI

1 ulasan:

Prof. Era Pasca berkata...

ahli dun pangkor nak bela melayu... dia pun mamak.. :)