Isnin, 22 Februari 2010

SINAR HAIRAN DAN BERITA HAIRAN- SUMBER ANDA???


Kemunculan Sinar Harian dilihat berjaya menawan hati pembaca yang telah muak dengan berita palsu dan jahat dari utusan dan Berita hairan. Walaupun umum mengetahui bahawa sinar harian sendiri adalah adik beradik dan keluarga yang hati serta darah yang mengalir di dalamnya adalah dari sumber yang sama. Ia umpama denyut nadi yang sama mengalirkan darah ke seluruh anggota. Bezanya mungkin Berita hairan adalah wajahnya sebaliknya sinar harian adalah tangan yang boleh bergayut dan bergantung di atas mana mana tubuh yang menguntungkannya.

Sebagai seorang yang dididik dengan Al Quran yang mengingatkan tentang sifat Fasiq tentu kita lebih berwaspada dengan segala berita yang disiarkan. Jangan disalahkan pimpinan yang tak membetulkan kenyataan atau suka membuat kenyataan , namun harus juga disalahkan diri yang sangat suka memetik berita dari sumber musuh yang dirasakan sehati dengan cita cita sendiri.membaca tak salah..tetapi harus meneliti sebelum dijadikan dalil dan hujjah. Jangan kerana sinar harian ada menyiarkan berita kita maka ia dianggap sahabat dan sumber yang kita percayai.

Belajarlah dari pengalaman dan sejarah.. Tidakkah musuh menyerang islam kini melalui orentalis yang berwajah Islam tetapi berhati kafir. Menggunakan apa sahaja bahan Islam untuk menghentam islam?
Terkini ialah apa yang melibatkan Tuan Ibrahim Tuan Man;

Oleh Basiron Abdul Wahab TEMERLOH, 22 Feb: Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man membidas akhbar Sinar Harian, semalam (21 Februari) kerana menyiarkan berita yang tidak tepat terhadapnya. Katanya, berita nasional di muka surat N7 dengan tajuk besar ‘Saya kini dalam dilema’ dan sub tajuk ‘kesal dianggap ‘tangan ghaib’ PAS, punya kuasa singkir pesaing; Tuan Ibrahim’ , sebagai tidak tepat dan tersasar.

Menurutnya, laporan akhbar berkenaan bukan sahaja tidak betul, malah memasukkan kenyataan paslu yang direka-reka.
“Saya tidak menyebut perkataan sebagaimana yang disiarkan, lebih-lebih lagi kenyataan kononnya saya berada di dalam dilema, saya tidak berada di dalam dilema pun,” katanya ketika ditemui selepas mempengerusikan Mesyurat Badan Perhubungan PAS Pahang di pejabatnya, dekat sini, semalam.

Akhbar berkenaan menyiarkan berita kononnya beliau berada di dalam dilema kerana ada pihak yang melabelkannya sebagai ‘tangan ghaib’ yang mempunyai kuasa menyingkir sesiapa sahaja termasuk pesaingnya pada pemilihan jawatan parti.
Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Disiplin PAS, menyebabkan apa sahaja keputusan Lembaga Displin dianggap berat sebelah dan mempunyai agenda tersembunyi. Menurutnya, beliau juga tidak pernah mengeluarkan kenyataan: ‘Hendak diluahkan mati mak, mahu ditelan mati bapak’.

Kenyataan itu jelasnya, hanya rekaan untuk mensensasikan berita tetapi sebenarnya ia tersasar jauh daripada apa yang saya sebut semasa dihubungi pemberita terbabit. Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang telah menerima permohonan maaf daripada pemberita berkenaan melalui khidmat pesanan singkat (SMS).

1 ulasan:

musafirlalu berkata...

Salam Berjuang..... Tidak dinafikan kerana itulah yang berlaku dan amat disukai oleh pengulas-pengulas politik yang bercambah bak cendawan dan saya mengharapkan jika ada masa boleh kita berjumpa kerana ada perkara yang mungkin boleh kita bualkan.Saya tinggal di Tambun sahaja.