Ahad, 14 September 2014

SERPIHAN AKAN KECUNDANG


Cita cita jahat kumpulan serpihan PAS yang katanya hanya NGO untuk memastikan PAS kekal dalam PR.... bukannya PAS kekal dengan prinsip Islam.... Sejarah mengajar kumpulan ini akan kecundang... Gah je lebih... siap buat servey di alam maya kononnya nak undi tak percaya kepada TG Presiden... biarlah luncai ini terjun dengan labu labunya...
Baca tulisan anak muda PAS ini tentang sejarah serpihan dan nasib mereka...
 
Ketika semua orang sibuk menyambut kemerdekaan pada 31 Ogos baru-baru ni, ada sekumpulan ahli PAS telah cuba  memerdekakan diri daripada ketaatan kepada pimpinan PAS. Mereka menggelarkan diri sebagai PasMa.

Saya mendengar mereka berkumpul di Pustaka Dar AZ-Zahra, Kota Bharu malam itu kononnya untuk membetulkan PAS jika tergelincir dari landasan perjuangannya. Tiba-tiba ada kawan menunjukkan satu rakaman pertemuan precouncil mereka di rumah salah seorang Naib Presiden PAS di Salor, Kota Bharu.

Walaupun tokoh kanan PAS itu berjaya menyembunyikan dirinya dari muncul di Dar Az-Zahra, dia belum dapat melepaskan diri untuk dikaitkan sebagai mastermind pergerakan PasMa. Dalam precouncil di rumahnya itu, seorang yang rapat dengann Ketua Pemuda PAS Malaysia mencadangkan supaya Presiden PAS dikenakan undi tak percaya.

Bila mengenang langkah PasMa yang sumbang ini, teringat pula kepada tindakan Cikgu Ahmad Fakharuddin pada 1974 dan juga Dato' Nik Man pada 1983. Kedua-duanya cuba membantah pendirian PAS lalu menubuhkan organisasi haram bagi memulakan langkah mereka.
Kononnya kerana tidak berpuas hati dengan PAS dalam BN, Cikgu Ahmad Fakharuddin dan Daud Yatimee  "Gerakan" untuk menggulingkan Yang Dipertua Agung PAS, Dato' Mohd Asri Haji Muda. Mereka mendakwa Presiden PAS tergelincir daripada perjuangan asal.

Di peringkat awal, Ustaz Amaludin Darus yang keluar setelah Ustaz Abu Bakar Hamzah dipecat. Kemudian
 
Cikgu Ahmad Fakharuddin melancarkan Revolusi 14 Mac bersama Daud Yatimee, Naib Ketua Pemuda PAS Kelantan ketika itu. Mereka menggerakkan semua orang yang tidak sebula dengan Asri untuk menggulingkan presiden PAS itu.

Dalam pilihanraya umum pada jun 1974, Revolusi 14 Mac menubuhkan Barisan Bebas Bersatu untuk menentang semua calon PAS yang berlogo Dacing di Kelantan ketika itu.

Pasca pilihan raya itu, bekas-bekas pemberontak PAS ini bergabung dengan IMAM yang ditubuhkan oleh Ustaz Amaludin Darus. Apabila krisis politik memuncak pada 1977, Dato' Mohd Nasir telah membawa penyokongnya keluar PAS dan menubuhkan BERJASA. Barisan Bebas Bersatu bergabung dengan BERJASA untuk berpakat dengan UMNO bagi menumbangkan PAS pada Mac1978.
 
Akhirnya, Dato' Mohd Nasir menjadi menteri dan Daud Yatimee menjadi speaker Dun Kelantan. Rupanya mereka menentang Presiden PAS kerana ada habuan daripada kerjasama dengan UMNO.
Selepas era Kepemimpinan Ulamak, ada juga orang tidak berpuas hati dengan Presiden PAS ketika itu. Perletakkan jawatan Dato' Asri rupanya ada niat lain. Anak saudaranya, Dato' Ishak Lotfi bersama Dato' Nik Man bekas speaker Dun Kelantan membuat gerakan menentang Presiden PAS Haji Yusof Rawa.

Dato' Nik Man dilantik mengetuai satu badan yang dipanggil "Jawatankuasa Bertindak" untuk menentang Presiden PAS itu melalui gerakan dalaman. 13 orang tokoh utama gerakan ini. Dato' Asri menyembunyikan diri, tetapi diketahui dialah dalangnya.

Apabila PAS bertindak ke atas mereka, Jawatankuasa Bertindak ini segera bertukar menjadi HAMIM pada 1983 dan menentang PAS pada pilihan raya 1986. Dalam pilihan raya ini, calon-calon HAMIM berlogo Dacing. Rupanya mereka menyerpih daripada PAS utk bersama UMNO.
 
Ternyata, ketika krisis politik 1988, Dato' Asri cuba membubarkan HAMIM dan membawa pengikutnya menyertai UMNO, tapi gagal. Pengikut HAMIM ada yang menyertai Angkatan Perpaduan Ummah (APU) yang ditaja BERJASA. Ada kumpulan lain pimpinan Ustaz Wahab Yunus, menubuhkan Ikatan Masyarakat Muslimin Malaysia (IKATAN).

IKATAN kemudian dibeli oleh penyokong reformasi pada 1999 untuk dijadikan Parti Keadilan Nasional (PKN). Setelah bergabung dengan PRM, parti ini dikenali sebagai PKR.

Rupa-rupanya HAMIM juga senasib dengan Revolusi 14 Mac, kedua-dua akhirnya menjadi macai UMNO. Itulah akibat bila memberontak dalam jemaah kerana dengki dan kesumat. Kononnya presiden tidak betul, tapi bila bersama UMNO baru disedari apa sebenarnya matlamat.

Bila PasMa ditubuh dgn mesej yang sama dengan revolusi dan HAMIM, ahli PAS mesti belajar amat. Mereka ini tersesat di pemulaan kalimat. Nanti akhirnya, UMNO juga menjadi matlamat.
Orang kata PasMa ni orang PAS yang menjadi macai Anwar... Pas+Ma (Macai Anwar). Kita lihat.... siapa yang kena..

Ahmad Hakimi Othman
Selangor

2 ulasan:

cikmatgelap berkata...

klu dulu asri masok umno,kini hadi nak bawak pas jadi bini umno pulak,sape yg nak jadi setan mcm hadi ....maka kamu jilat le si hadi setan tu

Unknown berkata...

saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK