Ahad, 30 September 2007

RENUNGAN UNTUK BANGSAKU

CUBAAN…………..

Tanpa dipinta, teringin jua ku menumpang bicara, apa yang terbeban di kepala. Apa yang menganggu damai di dada. 50 tahun merdeka disambut dengan laporan audit Negara tentang pembaziran dan penyelewengan wang berjuta.- Ramai terpegun bagaimana harga set screwdriver boleh menjadi RM224.94 sedangkan harga pasaran hanya RM40, harga kamera digital (Kodak, DC4800, 3.1 Megapixel) melonjak kepada RM8,254.29 (harga pasaran RM2,990), set pasu plastik (3 saiz 8 inci, 6 inci dan 4 inci) RM42.80 (harga pasaran RM5.20), settee 6 seater (jenis PVC) RM9,075 (harga pasaran RM1,500) dan 2 tonne jack RM5,741.69 (harga pasaran RM50).

Selain itu, sebuah kren menara berharga RM2.73 juta dibeli untuk IKBN Chembong dan sebuah lagi berharga RM2.990 juta untuk IKBN Bachok, sedangkan harga pasaran masing-masing hanya RM1.45 juta dan RM1.53 juta. Sebanyak 152 pakej komputer desktop yang dilengkapi perisian Computer Assisted Design and Drafting untuk jurusan Pelukis Pelan Seni Bina pada empat IKBN Bachok, Chembong, Kinarut dan Kuala Perlis telah dibeli dengan harga R4.47 juta atau RM29,385 setiap pakej sedangkan harga pasaran hanya RM9,250 bagi satu pakej, yakni kos keseluruhan RM1.41 juta.

Ia hanya sekelumit dari entah berapa penyelewengan yang mencengkam pengurusan wang Negara. Dalam masa yang sama, masih ada yang merintih merayu sumbangan insane berjiwa pemurah kerana tidak mampu menanggu kos perubatan dan pembedahan anak mereka.Apa sebenarnya yang kalian fikirkan wahai warga Negara terbilang dan cemerlang. Budaya senang dan selesa dengan apa yang ada adalah punca kemunduran bangsa. Kita takut mencuba sesuatu yang baru. Sebelum kita temui jalan kita telah mencadangkan sejuta halangan. Lantas kebimbangan terhadap halangan menjadikan kita lebih rela berada di takuk lama dari mencuba sesuatu yang memungkinkan kejayaan berganda. Di dalam masyarakat Islam kita terhalang menghafal Al Quran dengan hadis yang mengancam dosa bagi mereka yang melupakannya. Kita tidak menjadikan pahala berganda yang disediakan sebagai motivasi dan melupakan kemungkinan gagal. Gagal hanya kemungkinan yang belum tentu terjadi dan boleh diatasi. Sedangkan pahala dari kejayaan itu dilupakan. Budaya katak di bawah tempurung mungkin tidak lagi sesuai kerana kita berada di zaman yang langitnya sentiasa terbuka.kita boleh mengembara perpustakaan dunia dari rumah kita, tetapi hakikat perubahan tidak jua kita rasakan. Mungkin pepatah seperti katak di bawah gelas lebih sesuai….. Melihat dan tahu apa berlaku tetapi hanya menjadi penonton sahaja tanpa manafaat pada diri kita…..mungkin sesuai jua seperti kata pendekar bujang lapok….cubaan………………………..

Tiada ulasan: