Jumaat, 28 September 2007

siapa aku di sisimu

SUBUHNYA
Aku masih lena dalam kelambu rindu
Berfoya dengan waktu, bercumbu dengan mimpiku
Sedang masa bagai menderu, meninggalkan aku kaku
Lemah diulit selimut baldu…. hinanya….
Siapa aku disisiMu..
ZOHOR
Aku lebih memikirkan rehatku
Mementingkan jawatanku, membilang untung perniagaanku
Sedang aku terlupa, semua itu bukan temanku….
Tika aku sendiri di kuburku…
Siapa aku di sisiMu..
ASAR
Itu waktu santaiku..
Di taman menghambat sunyiku…
Dipadang bersama temanku…
Hingga redup itu berlalu…..
Aku masih di situ……
Siapa aku di sisiMu….
MAGHRIB
Masa itu pantas berlalu..
Peluh belum kering di tubuhku….
Sofa belum panas hangat badanku….
Dan mungkin pasar malam baru memanggilku…
Siapa aku di sisiMu…
ISYAK
Masa itu terlalu panjang….
Makan malamku belum terhidang..
Teman temanku baru bertandang..
Televisyen baru ku pasang.
Dan mungkin kerana terlalu letih di waktu siang
Siapa aku di sisMu….
Siapa aku di sisiMu…
Dahi terlalu sukar menyembahMu….
Pinggang terlalu rapuh rukuk padaMu..
Sedang tak terkira nikmatmu padaku….
Masa yang berlalu….
Memburu usiaku…..
Jauh ku tinggalkan dunia yang ku buru…
Sedangkan aku di buru kematianku….
Hinakah aku di depanMu???
Moga rahmat kasihMu masih tertumpah buatku……..

Tiada ulasan: