Selasa, 29 Julai 2008

APA AGENDA MAHFUZ DAN HANIFA MAIDIN???


Saya agak terkejut membaca surat maaf Mahfuz Omar selaku Ketua Penerangan PAS Pusat. Sebelum itu kenyataan Hanifa Maidin juga agak menghairankan.Apa dah jadi dengan kepimpinan PAS yang kedua duanya tiada latar belakang agama ini??? Kenyataan Mohamad Sabu lebih bertanggungjawab meminta pendokong dan pemimpin PAS tidak mengeluarkan kenyataan mengelirukan susulan isu muzakarah atau muqabalah yang dianggap selesai setelah pertemuan majlis Syura di JKR 10 Kota Bharu.

Membaca mesej tersirat , saya meyakini bahawa Mahfuz bukan hanya kononnya ingin memohon maaf. Kalau pun benar beliau memohon maaf tetapi yang jelas meletakkan kesalahan kepada " individu " tertentu di dalam PAS.kenyataan tersebut amat jelas;

Saya tidak menyalahkan pimpinan PAS yang mengarahkan saya berbuat demikian, tetapi ia adalah kesalahan beberapa individu yang gagal memberikan maklumat sebenar kepada pimpinan PAS.

Tindakan mereka merahsiakan perkara-perkara tertentu berkaitan pertemuan dengan Umno telah menyebabkan pimpinan PAS mengambil pendirian bahawa tiada pertemuan dan rundingan antara PAS dengan Umno.

Saya berharap individu terbabit dapat tampil ke hadapan membuat penjelasan kepada ahli-ahli dan penyokong PAS tentang pertemuan berkenaan termasuk butir-butir perbincangan seperti yang didedahkan oleh presiden Umno baru-baru ini.

Mereka juga harus bertanggungjawab secara khusus dalam masalah ini kerana tindakan peribadi mereka.


Secara jelas beliau masih tidak berpuas hati sebaliknya mengharapkan Khir Toyo yang tak pernah boleh harap membuat penjelasan.

Atau saya meminta Dr Mohamad Khir Toyo yang mengaku turut terlibat dalam pertemuan di antara perdana menteri dan beberapa pimpinan PAS agar dapat memperincikan butir-butir pertemuan tersebut supaya kita dapat sama-sama mengetahuinya.

Oleh kerana tindakan beberapa individu atas nama PAS tanpa pengetahuan jawatankuasa kerja PAS pusat dan tidak pula memaklumkan tindakan mereka secara terperinci kepada parti, maka PAS mengarahkan saya membuat kenyataan menafikan adanya pertemuan dan rundingan tersebut.

Ia adalah salah faham akibat adanya maklumat yang disembunyikan daripada pengetahuan jawatankuasa kerja PAS pusat.


Bagaimana Ketua Penerangan PAS itu boleh menjadikan Khir Toyo rujukannya. Tidakkah "Individu" yang dimaksudkannya telah memberi penjelasan???? Menimbulkan semula isu yang telah diterima oleh pendokong PAS hasil Pertemuan Syura adalah bersifat Nakal. Atau lebih tepat Jahat. Sewajarnya nasihat Mat Sabu diberi perhatian.

Dengan alasan minta maaf mahfuz kelihatan baik dan bersih dari kesalahan. Inikah cara beliau berpolitik??? Umum mengetahui bahawa Mahfuz begitu berminat untuk menawarkan "khidmat" dalam PAS Pusat. Menawarkan diri bertanding jawatan tinggi dalam PAS. Kesungguhannya untuk "berkhidmat" terbukti apabila beliau bersungguh meraih undi dari perwakilan. Tentunya perwakilan dari Sabah khususnya Tawau dan beliau sendiri lebih memahaminya. Itu yang saya tahu . lain tak tahu.

Kenyataan Hanifa juga memeranjatkan. Khususnya kekeliruanya bahawa " sepatutnya keputusan politik dibuat oleh JK PAS Pusat bukan majlis syura.Majlis Syuro hanya membuat hukum>

Apakah Hanifa yang dah lama dalam PAS sampai jadi JK PAS Pusat tak faham benda ni? sejak bila Majlis Syuro jadi JK Fatwa PAS Pusat. Apakah Hanifa dikuasai minda sekular lagi??? Apakah agenda Hanifa menulis secara terbuka sedangkan beliau JK PAS PUsat. Kenapa tidak dibawa dalam mesyuarat??? Adakah beliau ingin penyokong simpati dan bersama menanggung perasaan kecewa bersama beliau??? Atau..... atau.... beribu kemungkinan yang hanya Allah dan Hanifa yang tau.

Saya melihat isu muzakarah atau muqabalah menjelmakan beberapa kelompok di dalam PAS yang cuba menjatuhkan pemimpin tertentu. Isu ini adalah kuncinya. Kita membaca bagaimana TGHH turut menjadi sasaran. Mengapa??? entahlah... mungkin ada kelompok yang diambil tindakan sekitar 90 yang TGHH pengerusi JK disiplinnya kembali berpengaruh dalam PAS. Mudahan tidak. Kelompok ini parasit yang tak pernah wala' kepada Pemimpin PAS apatah lagi memiliki tsiqah terhadap pimpinan.

Timbalan Presiden tentunya lebih lagi kerana penonjolannya yang mendadak di dalam kepimpinan. Dari Pensyarah Universiti dibawa menjadi SU Agong dan terus menjawat timbalan Presiden. Namun sememangnya beliau layak!!! Allahyarham Ustaz Fadzil melihat bintang yang bersinar padanya.

Apapun, diharapkan yang ditulis diatas sekadar bacaan yang tidak tepat. Moga Allah memelihara jamaah PAS dari sikap sedemikian. Agenda peribadi tidak layak melekat di hati pemimpin PAS. Namun kenyataan yang berlaku tidak sepatutnya berlaku

Tiada ulasan: