Selasa, 22 Julai 2008

LAGI MUZAKARAH


Seakan bergegar dan dilanda taufan apabila cerita Muzakarah dibincangkan secara terbuka. Apa pandangan ustaz? antara persoalan yang popular yang dilontarkan seolah saya seorang dari JK PAS Pusat. Namun sebagai tidak menghampakan....saya melontarkan jua pandangan peribadi jua pandangan yang saya rase lunak dan berakhlak jamaah dari pandangan sahabat lain..

Jawapan dalam masa yang ringkas tentunya saya menjawab; apa nak kecoh??? takkan nak jumpa bincang pun tak boleh?? takkan sejak PAS berpakat dengan PR maka berbincang dan berjumpa pun di haramkan??? Rilek la. Kita dah pilih pemimpin...serahkan kepada pemimpin.. tak setuju kita cari pemimpin lain atau kita sendiri tawar diri jadi pemimpin. Kekadang saya agak emosional juga bila tuduhan melampau dilemparkan kepada golongan Ulama. Kenapa ??? dah tak percaya ulamak dah ke.... sejak dapat sikit kuasa ni.... dah lupa halatuju dah??? dah lupa akhlak dengan ulamak???

Jawapan itu hanya untuk sembang santai. Namun bagi yang bertanya secara jujur maka saya perlu bertanggungjawab;Bagi yang berdamping dengan komputer saya mencadangkan menilai penulisan Nik Abduh Nik AZIZ. Penjelasan yang terlalu padat dan kukuh bagi saya dalam menangani isu ini.Saya juga memberi perbandingan mudah;

01. Kita dalam PR ibarat orang miskin (ada pelajaran dan ramai orang nak ambil kita bekerja- malah ada barang berharga yang boleh kita niagakan) yang kahwin dengan orang kaya. Secara tak langsung sebagai suami kita menjadi kaya kerana harta dibawah kawalan kita. Namun kita mencurigai isteri kita kerana selalu mengungkit dan seolah tak peduli kewujudan kita sebagai suami. berbuat sesuka hati. Apakah wajar kita berdiam diri?? atau kita mula bersedia membina kekuatan diri sendiri agar isteri lebih menghormati. Kalau isteri masih mempertikaikan kita , menghina dan tak pernah peduli pandangan kita...apa perlu kita bersama dalam rumahtangga lagi??

02. Sebagai parti islam tulin dan solid penyokong terasnya orang melayu, maka kita tak boleh mengenepikan undi orang melayu. Dari pilihanraya lalu jelas kita mendapat sokongan undi bukan melayu... adakah kerana mereka percaya kita? percaya kerana prinsip islam kita atau keterbukaan kita? walaupun keduanya dari satu sumber tetapi pemahaman mereka tidak mesti seperti kefahaman kita. Kawasan undi majoriti melayu kita gagal. Saya berkesempatan turun berkempen di sekitar negeri Perak khususnya di kawasan melayu. Beberapa kali ke Parlimen Parit, Bagan Dato dan Bagan Serai dan Lumut. Ternyata Parit yang dijangka menang tetap tewas walaupun UMNO bergolak masalah calon. Ini kawasan yang pernah dimenangi PAS 1999. Maknanya Melayu masih menyokong UMNO. Kalau kita bimbang UMNO akan menendang PAS apabila mereka kuat??? apakah kita tak pernah curiga DAP akan menendang kita jika mereka kuat. Dalam politik segala kemungkinan mesti ditimbang. Sangka baik terhadap UMNO dulu dibalas dengan pemngkhianatan, maka apakah sangka baik dengan DAP dan mungkin PKR yang sebahagiannya masih berdarah UMNO yang mengkhianat kita dulu tak mungkin berlaku?? Asas yang ingin saya tekankan ialah PAS mesti membina kekuatan sendiri. dan pengundi melayu adalah fokus utama PAS berbanding bukan Islam yang juga tak boleh ditinggalkan.

Apapun , sebagai pendokong kepimpinan yang ada walak mesti diutamakan. Kita hanya berbicara atas pandangan peribadi hasil penilaian berita yang diterima sebahagian besarnya dari sumber fasiq. Secara ringkas ;

1. kita perlu meletakkan kepercayaan kepada kepimpinan.
2. Kita mempunyai ruang untuk berbincang dalam muktamar ogos ini di Perak.
3. Berilah ruang kepada pimpinan parti merancang halatuju jamaah.Terlalu banyak yang tidak kita ketahui berbandng pimpinan.Mereka berada di tempat tinggi yang dapat melihat dalam dimensi yang lebih luas berbanding kita di bawah.

PAS tetap sebuah jamaah Islam yang sedang mencuba peluangnya di dalam PR untuk merealisasikan cita cita Islam. Kita terpaksa membuat penilain dari masa ke semasa untung rugi di dalam Pakatan ini. Jika untung lebih banyak maka kita akan terus bertahan, jika rugi terhadap Islam yang kita dapati maka apa kita tunggu lagi. Saya pernah menulis tentang apa yang kita dapatihasil permuafakatan di dalam PR ini, namun itu nilaian ketika ini berbanding dulu. Masa depan mesti dirancang supaya kekuatan kita tidak luntur dan larut dalam PR. TGHH malah TGNA yang cuba dilagakan oleh media kini tetap mempunyai kefahaman yang satu : MATALAMAT ISLAM KITA TAKKAN BERUBAH WALAUPUN APA YANG TERJADI!!! BERSABARLAH... BERTENANGLAH.... ALLAH PASTI MEMBANTU KITA JIKA KITA IKHLAS MEMBANTU AGAMANYA.... Apapun akhlak tetap hiasan kita.

Tiada ulasan: