Sabtu, 19 Julai 2008

MUZAKARAH.

Sana sini heboh memperkatakan tentang muzakarah UMNO -PAS. Sebahagian ahli semakin bimbang tentang perkembangan yang berlaku. UMNO pula seakan mempergunakan isu ini sebaik mungkin untuk melonggarkan ikatan Pakatan Rakyat. Ahli PAS yang dulunya cenderung PAS keluar PR pula seakan dipersimpangan. Mereka mengharapkan PAS kembali bersendirian namun perkembangan ini amat membimbangkan.Semuanya gara gara mempercayai sumber media perdana seperti berita TV dan akhbar harian sebagai "Quran".

Di satu sudut kelompok TGHH di lagakan dengan TGNA. Malah ada yang lebih ghairah lagi memperkatakan komplot ini antara Kelantan dan Trengganu. TG Presiden digambarkan bercanggah dengan Mursyidul Am. Sejauh mana berita ini tersebar Wallu hu A'lam? Namun, itulah riak yang berlegar di peringkat akar umbi. Kecurigaan antara ahli PR khususnya antara PAS dan PKR seakan dibiarkan. Berita bohong sengaja dicipta dari kenyataan yang diputar belitkan . Dewan Pemuda Pas Pusat terpaksa menafikan berita kenyataan yang dikaitkan dengan sumber dalaman Pemuda.


Sewajarnya sebagai ahli yang mendokong perjuangan ini memahami dasar PAS secara jelas. Dalam masa yang sama kebijaksanaan siasah juga mestilah dijadikan faktor penilaian. Pertimbangan kedua aspek tersebut juga mestilah dibawah kawalan wala' dan akhlak berjamaah. Apapun asas penilaian semua itu mestilah menolak sumber fasiq dan munafik.

Muzakarah adalah antara tuntutan agama dalam dakwah. Ia bertujuan menyampaikan mesej kepada sasaran dakwah. Sebagai gerakan dakwah,PAS tidak boleh menolak atau meninggalkan tugas tersebut. Kebimbangan masuk perangkap atau disengat dalam lubang yang sama untuk kali yang kedua adalah berbentuk kewaspadaan. Ia bukan pengharaman total!!! Dalam sejarah Islam, peristiwa Bi'ru Maunah adalah antara peristiwa hitam dakwah Islam. 'Amru bin Malik meminta Rasulullah menghantar pendakwah ke Najd, dengan hujjah mudah mudahan mereka akan menyahut seruan tersebut. Jawab Rasulullah " aku CURIGA dengan penduduk Najd.Amir memberi jaminan... mereka di bawah perlindungan aku....... Peristiwa ini berlaku pada bulan Safar 4 hijrah. 70 orang dihantar oleh Rasulullah. Kesemua pendakwah tersebut syahid diserang. oleh Amru bin Tufail.

Kebimbangan rasulullah memang ada asasnya. Namun tanggungjawab dakwah adalah kemestian. Kebimbangan adalah kemungkinan. Sewajarnya ia boleh dijadikan asas merancang strategi bagi menjayakan misi dakwah!!! TGHH telah menegaskan bahawa PAS akan kekal di dalam PR. TGNA pula menegaskan beberapa syarat muzakarah. Keduanya berjalan seiring dengan nada berlainan bagi menyampaikan mesej yang jelas. Segala kebimbangan ini semakin ketara hasil temubual dengan TGHH yang disiarkan Harakah. Menyelami mesej TGHH ialah supaya PAS diletakkan ditempat yang betul dalam penilaian rakan PR. Kebelakangan ini dilihat satu keadaan yang membelakangkan PAS sebagai rakan yang mempunyai kekuatan jentera kerja yang tersusun dan istiqamah. hakikat ini mesti disedari!!! Walaupun ahli parlimen PAS paling sedikit tetapi ADUN PAS seramai 83 mengatasi PKR 40 dan DAP 73. Malah Parlimen yang dimenangi sebahagiannya adalah pengorbanan PAS dan hasil kerja jentera PAS. Hakikat ini tidak boleh ditolak oleh mereka yang terlibat dalam jentera PRU 12. Mungkin yang menafikan hakikat ini ialah mereka yang muncul tiba tiba setelah PR mencapai kemenangan.

PAS mempunyai haknya untuk berunding dengan siapa sahaja kerana pakatan PR tidak pernah menghalang mana mana parti melaksanakan perbincangan. Masing masing dengan strategii masing masing. Kritikan DAP yang agak keras boleh diserap dengan rasional dengan tenang oleh ahli dan pimpinan PAS. Tindakan PKR khususnya di Selangor ditangani dengan penuh hikmah oleh PAS. Apakah satu yang tak boleh diterima jika PAS bersdia untuk bermuzakarah dengan UMNO.

Isu yang dimainkan oleh BN ialah perpaduan melayu. Mereka berjaya mengambarkan kepada rakyat bahawa mereka adalah ekstremis melayu. Semuanya hasil propaganda media arus perdana. Kesediaan PAS untuk bermuzakarah adalah langkah bijaksana dalam menangani pengundi melayu. Setidak tidaknya, PAS dilihat meletakkan keutaman perpaduan dalam politiknya. PAS adalah parti yang didokongi melayu Islam seperti UMNO. tidak bagi PKR dan DAP. Memastikan pengundi melayu cenderung menyokong PAS adalah agenda yang tak boleh diabaikan. Demi kekeuatan PAS dan PR secara langsung. Tidakkah kenyataan keras DAP selama ini bertujuan menjaga pengundi Cina??? Demi kelangsungan perjuangan... Muzakarah adalah strtegi terbaik PAS dalam suasana UMNO berjaya memanipulasi keadaan kononnya melayu terancam. Di satu sudut yang lain PR mesti mengandakan usaha menjelaskan bahawa melayu sebenarnya tidak terancam berbanding ketika BN berkuasa. Ianya boleh dinilai melalui bilangan MP melayu dulu dan kini.

Sewajarnya parti dalam PR menjalankan kerja masing masing dan menyerang BN dari sudut yang berbaza. Muzakarah ini bolehlah dilihat sebagai usaha PAS membendung penumpuan kaum malayu kepada UMNO hasil propaganda media. Hakikat tetap hakikat. Apapun..... kepercayan dan strategi pimpinan mestilah diyakini.. .... demikianlah akhlak jamah!!! Politik adalah peperangan!!!

Tiada ulasan: