Khamis, 28 Ogos 2008

SEKITAR PERMATANG PAUH.

PKR mendominasi kempen.

FRU mengawal Remaja UMNO (budak sekolah)

Wanita UMNO yang tak bermaya.

Budak sekolah yang mengelilingi pusat pengundian dengan basikal.

Pemuda hanya menunggu makan. Seorang remaja yang saya temui menyatakan mereka turun pun kerana ada "luruh" RM 100 sorang.

Jejambat berhampiran pusatpengundian SK Penanti tempat DSAI membuang undi nyata didominasi PR.

Budak sekolah bersedia untuk diarahkan!

Terserlah penguasan PR.

Saya mengambil kesempatan bercuti sempena Pulihanraya Permatang Pauh. Tujuan asal ialah menjemput seorang sahabat yang bertugas sebagai pengadil kebangsaan rugbi di Perlis. Beliau singgah di Alor Setar. Dari Ipoh saya bersendirian terus ke rumah seorang lagi sahabat yang kini menetap di Alor Setar, Sdr Zamri yang menjadi tempat perhentian sahabat dari Sabah. Saya sampai jam 6 petang.

Selesai makan malam kami terus bertolak ke Permatang Pauh dengan harapan dapat mengikuti kempen malam terakhir. Walaupun hajat ingin menziarahi seorang guru saya - Ustaz Jamaluddin, tetapi kerana keterbatasan waktu, saya hanya mampu menghubungi melalui telefon sahaja.

Setelah menghubungi Sdr Kasim yang tinggal di Alma, kami terus menuju ke kawasan Permatang Pauh. kononnya kawasan P. Pauh tak boleh dimasuki. Kami keluar melalui sg Dua dengan harapan mendapat jalan mudah. Malangnya.... semua kawasan P Pauh seakan beku sehingga kenderaan tak dapat bergerak lagi. Hampir tiga jam menekan brek kerana kenderaan bergerak perlahan. keras kaki.mujurlah keretaautomatik. Sdr Syahidzan yang bersama saya dah mula boring kerana hajat untuk mengikuti kempen terakhir tak tercapai.Kami hanya sempat mendengar kempen Pemuda BN kerana kereta yang tersangkut di situ.. Kalau tak silap saya Lokman Nor Adam... suara yang pernah saya kenali kerana pernah berkenalan seketika dulu. Yang di dengar.... " Saya bersumpah.. wallah hi, watallah hi, wabillahi.... dengan mata saya nampak Anuar dengan Amir Hamzah dalam bilik hotel. Amir pernah mengaku diliwat. Anuar tak berani bersumpah kerana anuar masih Islam.masih bersembahyang. Masih percaya hari akhirat. sebab itu dia tak berani sumpah...."antara yang masih saya ingat.

Esoknya kami keluar awal. Meronda sekitar P Pauh dengan Kasim yang membantu menunjuk jalan. Sayangnya kawasan masih sesak. Kami hanya mampu ke Pekan Permatang Pauh dan satu lagi pusat pengundian yang saya terlupa untuk mencatat. Kerana Sdr Syahidzan terpaksa ke Bayan Lepas, maka kami terus ke Pulau pada jam 11pg.

Jam 2 petang kami kembali ke rumah Kasim . Kali ini ambil motor. Alternatif untuk sampai dengan mudah ke kawasan kempen dan rayu undi. Dengan motor lebih mudah. Hampir semua kawasan dan pusat pengundian kami jelajahi. Sehingga jam 6 petang barulah kami balik. Saya menerima berbagai pertanyaan antaranya tentang masa yang kononnya dilanjutkan SPR. ada yang bertanya tentang peluang. Saya dengan yakin hanya mampu berkata :SANGAT MUSTAHIL BN AKAN MENANG!!!!". Ternyata saya menerima sms seawal jam 8.30mlm menyatakan DSAI menang dengan majoriti lebih besar!!!Malam itu saya tidur awal kerana tak berdaya lagi.