Rabu, 8 Oktober 2008

MENITI KEMENANGAN



Allhu Akbar! Allah hu Akbar! Allah hu Akbar! Walillahhilhamd. Demikianlah pujian anugerah kemenangan dari Allah khususnya di bulan Syawal. Seluruh ummat Islam menanti demikian lama kedatangan syawal. Segala persiapan dilakukan. Bagi yang beriman mempersiapkan kekuatan kerana terpaksa berdepan dengan ujian yang lebih berat iaitu ujian kemenangan. Kemenangan di dunia ialah kemenangan kecil dan sampingan.Malah ramai yang tergelincir setelah diberi kemenangan di dunia. Moga Allah lindungi kita.

Apakah erti kemenangan di dalam Islam. Allah mengajar kita nilai dan tindakan yang mesti dilakukan ketika menerima nikmat kemenangan. Surah Al Fath atau annasr adalah surah memperjelaskan kemenangan menakluki Mekah bumi kelahiran Islam dan Rasulullah. Ia juga beerti kemerdekaan dari Jahiliah kerana bumi tersebut pernah tegak aqidah Tauhid nabi Allah Ibrahim dan Ismail Alaihimassalam.Rasulullah pernah menolak kemenangan dan tawaran di bumi Mekah kerana tawarannya menuntut cagaran aqidah. Rasulullah rela meninggalkan bumi Mekah lantaran lebih sayangkan Islam. Akhirnya Islam berjaya juga menguasai Mekah walaupun setelah sekian lama Islam terpadam di Mekah. Rupanya bara itu kembali menyala! Bersekongkol dengan jahiliah walaupun penggiliran Islam diberikan tetap ditolak oleh Rasulullah.


Kemenangan Islam bukan hanya beerti penguasaan di tangan Islam , tetapi jua sejauh mana pengisian Islam dapat ditegakkan hasil kemenangan tersebut. Mengharapkan sesuatu kemungkinan yang belum pasti tidak boleh diterima sebagai hujjah sekiranya telah nyata sesuatu yang pasti. Keyakinan menghapuskan sangkaan dan harapan! Sebab itu sebarang perjanjian dan kerjasama mestilah menjelaskan ruang kuasa yang akan dimiliki oleh Islam. Alasan ...kita mesti menang dulu adalah alasan lemah! kalau rumah telah kita runtuhkan barulah berbincang nak bina rumah macammana? ia amat lemah dan tidak wajar. Kita telah miliki rumah yang indah dan cantik. Jiran ingin kita menyatukan kayu rumah kita dengannya untuk di bina di tapak yang lebih luas...sedangkan pelan rumah yang akan di bina belum diputuskan.... siapa yang menguasai rumah itu belum ditentukan.... mustahil.... kita tak mahu menjadi Mat Jenin!!! dan pastinya kita tak mahu jatuh dari pokok kelapa yang tinggi.

Kemenagan Islam mestilah diisi dengan akidah! Lafaz azan sudai memadai bagaimana kita seharusnya mengisi kemenangan. Apakah syarat untuk memiliki kemenangan tersebut? Bermula dengan membesarkan Allah!, Mentauhidkan Allah, Meyakini apa yang dibawa Rasulullah, Mengerjakan syariat seperti solat... barulah beerti kemenagngan atau kejayaan... Itupun pagarnya kembali membesarkan Allah...dan Mnefikan syirik kepada Allah...

Bagaimana kemenangan kita di bulan Syawal..sudahkah terisi seperti tuntutan Islam... dan bagaimana kemenangan yang ingin kita capai dalam politik? adakah jua berpaksikan sempadan dan landasan ISLAM???

Tiada ulasan: