Rabu, 22 Oktober 2008

Muhasabah diri


Memahami hakikat kehidupan bukanlah sesuatu yang mudah..bukan juga terlalu susah. Segala panduan telah disediakan. Segala jawapan sudah dimaklumkan. namun kelekaan apa yang wujud dihadapan menjadikan kita lupa apa yang telah ditinggalkan ...jua lupa apa yang sedang menanti di hadapan...seringkali memuji dan mengeji apa yang dilihat... terlupa rahsia dan pengajaran yang tersimpul dan tersembunyi diseblik apa yang terjadi..

Seringkali kita mengeluh terhadap musibah yang menimpa... jua seringkali terlupa bersyukur nikmat yang diperolehi... sesekali sakit namun mengeluhnya sepanjang masa...sepanjang masa beroleh nikmat namun tak pernah disyukuri... itulah kita..

Rabiatul Adawiah pernah bertanya seorang pemuda yang membalut kepalanya... Apa yang berlaku kepadamu?? Jawab pemuda itu... aku sakit kepala... Berapa lama ? tanya Rabiah..Beberapa hari... Kata Rabiah" engkau merasai nikmat Allah sekian lama namun tak pernah engaku tunjukkan..namun engkau diuji Allah sakit beberapa hari telah engkau tunjukkan dengan membalutnya sehingga dilihat orang ramai sakitmu...

Firaun menjadi sombong dikatakan lantara tidak pernah merasai sakit...entahlah.. apapun sebagai mukmin kita merenung mafhum hadith nabi..

Sesuatu keajaiban yang dimiliki mukmin... tidak dimiliki kecuali mukmin.. segala yang berlaku kepadanya adalah kebaikan Apabila ditimpa nikmat dia bersyukur, beginya kebaikan..apabila ditimpa musibah dia bersabar.. baginya kebaikan.

Semoga kita menjadi golongan mukmin!!!

Tiada ulasan: