Rabu, 5 November 2008

MENYINGKAP YANG TERSIRAT.

MEMBACA YANG TERSURAT DAN MENYINGKAP YANG TERSIRAT. Itulah pengenalan blog saya. Keyakinan dan cita cita saya. Ada yang sesekali bertanya maksudnya. Izinkan saya berkongsi apa yang saya rasa ....

Apakah kamu menyangka kami menciptakan kamu sia sia sahaja?Dan kamu tidak kembali kepada kami? almukminun 115.

Di atas prinsip tersebutsaya meyakini sesuatu yang terjadi pasti ada sebab dan rahsianya. Mencari hikmah akan menambahkan iman kita walaupun itu bukan syaratnya. Erti Ihsan juga memahamkan kita erti menyembah Allah seolah melihatnya... bukan beerti kita nampak kewujudan Allah... na'uzubillah... namun melihat ciptaan Allah menjadikan kita ingatkan Allah ..itulah Ihsan.

Kita hidup di zaman yang terlalu banyak kekeliruannya."Zaman kebaikan disangka kejahatan orang amanah disangka khianat dan orang khianat disangka amanah." Apatah lagi peranan media yang menguasai masyarakat.... memperlihatkan artis sebagai golongan yang perlu dijadikan model sebaliknya golongan agama sebagai bermasalah... bomoh dikaitkan dengan gelaran Ustaz. Ulama dikatakan gila kuasa...minta bayaran lebih.... pemecah belah.... dan seribu satu label kejahatan disangkutkan kepada mereka.

Ramainya golongan munafiq... Hati mereka benci Islam namun mulut mereka manis memuji Islam. Banyak rahsia mereka dalam surah Al Baqarah dan Al Munafiqun. Andai kita melihat selapis kita aka tertipu... benarlah kata Allah... Apabila kamu melihat mereka kamu menjadi taajub pada diri mereka... apabila mereka berkata kamu terpesona mendengar kata kata mereka..(al munafiqun 4).

Diri kita sendiri penuh rahsia... penciptaannya dan segala yang terjadi padanya. Islam menggalakkan kita bermuhasabah... muhasabah ialah merenung rahsia dan hikmah yang terjadi... menjadikan iman kepada Qadha dan Qadar sebagai sempadan... itulah jalan menambah iman dan menjadikan kita akan pasrah terhadap apa yang terjadi, berusaha melaksanakan apa yang kita inginkan sebelum ianya terjadi.

Kesimpulannya.. secara ringkas.. saya mengharapkan kita menjadi orang yang peka dan sensitif terhadap apa yang berlaku terhadap diri kita dan sekeliling kita. Sebagai mukmin pastinya kita akan bertindak balas dengan apa yang terjadi.... bertaubat andai itu dosa... bersyukur andai itu nikmat dan bersabar andai itu ujian. Marah jika itu maksiat.. suka dan membantu andai itu taat.Dan pastinya setelah TERSURAT APA YANG TERSIRAT... kita mempunyai sikap dan pendirian yang jelas dalam menentukan sokongan dan tindakan kita... kerana semua itu akan dipersoal oleh Allah yang Maha Esa

1 ulasan:

muhammad hilmi zolkifli berkata...

Syukran Ustaz..Erm..Jawapan semakin jelas..Alhamdulillah..Syukur terhadap segala perkara yang terjadi..