Sabtu, 10 Januari 2009

DEMI FALASTIN


Semalam telah dilancarkan KEMPEN SEJUTA UNTUK FALASTIN. Kempen yang diterajui oleh Jamaie - sebuah jaringan NGO Islam di Perak telah disempurnakan oleh YAB MB Perak DS Ir Hj Nizar Jamaludin. Majlis berlangsung di Stadium Indera Mulia Perak.

Majlis diselangselikan dengan ucapan wakil NGO dan tayangan multimedia yang menyentuh hati para hadirin. Ucapan Cikgu Azmi mewakili TERAS menekankan usaha boikot barangan keluaran Yahudi dan Amerika.

Turut serta di majlis pelancaran tersebut ialah Exco Perak YB Nga Kor Meng mewakili DAP, En Ayathurai mewakili PKR, Ustaz Ahmad Awang mewakili PAS dan beberapa NGO termasuk bukan islam. Dalam ucapan beliau Nga Kor Meng, menyatakan komitmen DAP untuk bersama kempen kamanusiaan membela Ghaza. Lebih menarik , beliau turut memetik ayat al Quran berkaitan suruhan Allah supaya manusia berlaku adil dan Ehsan.

Dalam ucapan perlancaran kempen, DS Nizar menyatakan komitmen kerajaan Perak memerangi kezaliman . Kerajaan Perak katanya akan terus menentang sebarang bentuk kezaliman tanpa mengira fahaman , bangsa dan agama. Antara usaha kerajaan PR Perak menentang kezaliman ialah membantah ISA. Usaha tersbut diterjemahkan melalui usul yang telah diluluskan oleh sidang DUN Perak baru baru ini. Akta lain seperti OSA, AUKU dan semua bentuk kezaliman mesti ditentang. katanya disambut laungan takbir oleh ribuan yang hadir.

DS Nizar juga mengumumkan sumbangan pendahuluan kerajaan Perak sebanyak RM 50, 000. DAP , PAS dan PKR juga memulakan secara rasmi sebanyak RM5000. Turut menyumbang ialah badan GLC Perak dan NGO serta dermawan. Jumlah kutipan rasmi yang belum dicampur kutipan hadirin pada malam tersebut ialah RM127,000.Kempen bergerak akan diteruskan melalui beberapa program yang telah diatur untuk menjelajah Perak.

Tiada ulasan: