Selasa, 13 Januari 2009

MATAWANG DINAR

Antara komen menarik tentang boikot yang saya dengar pagi tadi ialah cadangan dari Datuk Saleh Majid. Beliau mencadangkan agar negara umat Islam memboikot US Dolar jika benar kita menentang Israel di Ghazzah.

Cadangan Datuk Saleh Majid lebih praktikal jika benar kerajaan Malaysia ingin memboikot Israel. Umum mengetahui AS adalah pelindung dan pembela Israel yang paling utama. Ekonomi AS kini banyak bergantung kepada pergantungan dunia Islam dengan nilai dolarnya. Datuk Saleh mencadangkan agar kita menggunakan matawang EURO.

Sistem penggunaan matawang kini adalah satu kaedah penguasaan yahudi terhadap ekonomi dunia. Islam mempunyai cara menarik dan selamat iaitu penggunaan dinar dan perak. Ketika mula menjadi PM Turki, usaha pertama Necmatin Erbakan ialah mempromosi matawang dinar kepada negara ummat Islam. Sayangnya usaha murni beliau gagal bersama pemecatan beliau sebagai PM Turki oleh kerajan sekular tentera.

Usahatersebut turut disuarakan kemudiannya oleh Tun Dr Mahathir namun Kelantan di bawah pimpinan Tuan Guru Nik Aziz berjaya melaksanakannya walaupun mendapat tentangan kerajaan pusat pada mulanya. atas alasan kegunaan koleksi, ia tetap diteruskan.

Tiada ulasan: