Selasa, 24 Februari 2009

PELIHARAAN MAKAN TUAN

Perak bukan emas. Perak juga bukan permata, namun Perak jauh lebih menyilau dari emas dan permata. Sejarahnya seringkali meneroka perkara baru. Ia jarang berlaku namun setiap kali ia berlaku, musuh akan terpaku dan seringkali ianya menjadi paksi kebangkitan yang berkekalan.

Sejarah perjuangan kemerdekaan menyaksikan bagaimana Raja Abudullah di buang jauh di Pulau hujung benua India. Si Puntum dan Maharaja lela kekal tercatat sebagai pahlawan yang mengalirkan darah penjajah di Sungai Perak. Sejarahnya harum sepanjang zaman dan menjadi inspirasi anak Perak di mana berada.

Pulau Pangkor juga masyhur sebagai bumi pertama menerima racun haram pertama-Sekularisma di Tanah Melayu. Kini Pangkor tetap terkenal sebagai destinasi perlancongan khususnya di kalangan Penjajah istimewanya di Pangkor Laut. Pulau tersebut jugalah memberanakkah Menteri Besar Haram hari ini!

Hizbul Mislimin pula menjadi mimpi ngeri kepada penjajah dan anak penjajah yang membenihkan No Umph (umno). Masih segar bagaimana ungkapan Hubaya, hubaya, bahaya dari gunung" merujuk Hizbul Muslimin yang bertelur di gunung Semanggol, Taiping. Ianya ungkapan isi hati penjajah yang diucapkan oleh lidah pemimpin no umph, anak penjajah!.!

Perak tenggelam dalam sejarah sekian lama. namun 8 mac ia mencipta nama di persada dunia. Sekitar Mac 2008, Perak menjadi perhatian dunia lantaran kemenangan pembangkang yang membentuk Pakatan memerintah. Peliknya parti yang tak pernah bersetuju lantaran ideologi yang jauh perbezaannya boleh duduk bersama. Lebih indah DAP yang memiliki kerusi ADUN yang ramai akur dengan undang undang Perak boleh menerima wakil PAS menjadi Menteri Besar walaupun dengan hanya 6 kerusi. Sejak itu ia mula dicemburui dan berakhir dengan konspirasi rampasan kuasa pada 6 Februari.

Rampasan kuasa menjadi sejarah baru lantaran ianya terlalu rakus dan penuh nafsu... gopoh dan gelojoh.Tanpa diduga ianya meletup dengan kuat hingga seluruh dunia berpaling sekali lagi ke bumi Perak. Namun letupan itu tidak membunuh sesiapa pun melainkan peletupnya sendiri. Istana kerajaan PR Perak mungkin runtuh namun pemimpinnya bingkas bangun bertindak.

Di saat ADUN yang bermimpi menjadi MB haram mula berangan, mereka dikejutkan oleh speaker yang barangkali tercicir dari konspirasi. Tanpa di duga speaker menjadi penghalang besar dari runtuhan istana kerajaan Pakatan rakyat itu. Seluruh kekuatan ahzab moden digerakkan. Polis, SPRM, SPR, mahkamah di Ipoh, seluruh media tv dan radio, diangkut bersama institusi tok Peti, hantu raya yang menumpang di istana juga budak gelandangan yang berhimpun di merata tempat, kononnya untuk taat kepada raja.. Masihkah generasi muda mengerti apa itu institusi istana???

Semua jalan menjadi buntu. Kerajaan Pakatan Rakyat memilih memulangkan pengharapan kepada mahkamah dan institusi undang undang negara. No Umph terpaku. Tiada jalan keluar..akhirnya mereka terpaksa keluar untuk berguru dan mengadu kepada tuan guru di LONDON. Itulah sebenarnya tuan guru dan dalang disebalik perjalanan kuasa no umph sejak menjadi penjaga dan gembala tanah jajahan British ini.

Perak sedang meneroka sejarah baru barangkali dengan dua MB sedang berdiri di waktu yang sama. Speaker menggunakan kuasa yang selama ini menjadi perisai kejahatan BN. Undang undang yang selama ini menjadi perisai BN telah di cabuli walaupun ianya di buat untuk membela mereka sendir. Ternyata SENJATA MAKAN TUAN! dan biasanya apabila hantu raya mula makan tuan, itu tandanya saat kematian tuan, cerita melayu selalu menggambarkan tuan yang mati di makan peliharaannya akan mati dalam keaadaan



NGERI....benar kah cerita ini ...bersama kita menanti....Apakah Najib, Zamri atau mungkin UMNO dan BN sendiri!!!!!

Tiada ulasan: