Rabu, 13 Mei 2009

PENYELESAIAN TERBENTANG DI DEPAN MATA



Ketika Bosnia diserang oleh Serbia, ribuan pembunuhan kejam dilakukan oleh Serbia. Masyarakat dunia melihat satu usaha rampasan negara Bosnia dan penghapusan Ethnik paling ganas abad ini. Namun setelah damai, Serbia menuntut sebahagian negeri yang dirampasnya dari Bosnia untuk dijadikan negeri mereka. Mahkamah antarabangsa dan masyarakat dunia mengizinkannya. Umpama pencuri yang merampas rumah kita, setelah polis mengepung dan menangkap pencuri, rundingan di jalankan dan polis menyerahkan bilik tidur dan ruang tamu kepada pencuri... pelik pelik...


Seperti dijangka...ulasan tenang Zamry dan pemimpin umNo berkaitan keputusan mahkamah Tinggi telah membayangkan skrip berikutnya. Belum pun sampai sehari, Mahkamah rayuan memutuskan menangguhkan keputusan mahkamah tinggi.

Memang pelik tetapi seperti dijangka... umNooo memiliki segala kemudahan penguasaan institusi berkuasa. Ketika DS Nizar memohon dan memfailkan mancabar kedudukan Zamri... ia berlangsung selam 3 bulan untuk memutuskan penghakiman dan Zamri dibenakan bermaharajalalok melaksanakan tindakan dengan kuasanya yang belum ada keputusan. Harus diingat, keputusan mahkamah Tinggi ialah mengembalikan kuasa kepada DS Nizar sebagai Menteri Besar yang sah. Bukan menyerahkan kuasa kepada DS Nizar! Kuasa itu milik Nizar yang diberikan oleh rakyat!

Zamri pula merampas kuasa tersebut. Ini bermakna mahkamah rayuan telah menyerahkan kuasa kepada perampas. Sepatutnya kuasa dikembalikan oleh mahkamah. Zamri sebagai penjenayah yang merompak tidak harus dilayan oleh mahkamah sebagai pemilik kuasa yang hilang. Kini cacamerba politik kian bertambah. Dah tak tau siapa tuan siapa perompak. Hanya kerana perompak menyimpan kuasa rampasannya, orang dah tak ingat bahawa itu hasil rompakan yang dimilikuasakannya.

seluruh ulasan pihak tidak berkepentingan melihat, hanya pembubaran DUN jalan terbaik krisis di Perak. Perbincangan dan tolak ansur mungkin bersifat sementara. Susah sangat kah untuk mengembalikan hak rakyat. kuasa diberikan oleh rakyat. Setelah tiga katak melompat , terjadi pertikaian ..kepada siapa kuasa diberika oleh rakyat. Untuk mengesahkan pemilik sebenar tentulah dikembalikan kepada pemilik asal iaitu rakyat...biar rakyat memutuskan dan menyerahkan kepada pihak yang mereka yakini.

Tak perlu berbahasa indah..."hormati undang undang", bertenang dan sebagainya. Undang undang di bawah kuasa rakyat! Jika mahu rakyat menghormati undang undang...undang undang MESTI menghormati HAK RAKYAT!

Tiada ulasan: