Isnin, 15 Jun 2009

KALAU DI ZAMAN KHALID AL WALID ADA BLOG...

Siapa tak kenal Khalid? Siapa tak tahu kisah kepahlawanan Khalid Al Walid? Sejak sebelum islam, kisah khalid popular setelah dia berjaya mengalahkan tentera Islam di dalam perang Uhud. Setelah Islam Khalid semakin hebat. Setiap medan perang menjadi medan milik Khalid.

Rasulullah meletakkan kepercayaan kepada Khalid sejak di awal keislamannya. Kepercayaan Rasulullah terhadap Khalid tak pernah berubah. Abu Bakar meneruskan kepercayaan Rasulullah. Khalid seorang yang berani, Khalid seorang yang ikhlas berjuang, Khalid tak pernah mundur, Khalid juga tak pernah kalah.

Setelah Umar mengambil alih pemerintahan, umar terus memecat Khalid. Umar memecat khalid ketika perang masih berkecamuk. Di saat kemahiran khalid diperlukan, keberaniannya sangat diharapkan Umar memecat Khalid. Apakah Umar tak percaya kepada Khalid? Tidak sama sekali! Apakah Umar bimbang Khalid lebih popular darinya lantas merampas kedudukannya? mustahil itu yang terlintas di hati Umar! Hanya orang yang dengki dan cemburu sahaja yang berprasangka begitu. Atau mereka yang tidak mengenali hati budi dan keihklasan Umar dalam berjuang., kasih sayang Umar terhadap islam dan umat Islam... Api prasangka kepada Umar ditiupkan oleh orang yang sememangnya dengki dengan Umar..sebahagian mereka adalah Munafiqin!

Sebenarnya perkiraan Umar ialah kepentingan Islam dan umatnya. Khalid mengatahui dan meyakini Umar. Sebab itu Khalid tidak membantah. Khalid malah menyokong Umar dan tindakannya. "Khalid berjuang bukan kerana Umar" jawapan tegas dari Umar ketika membantah hujjah orang yang kononnya mahukan Khalid memimpin tentera dan menentang arahan Umar. Api munafiqin cuba memadamkan wala Khalid kepada Umar.

Khalid tidak tahu kenapa Umar memecatnya atau tidak memberikan amanah kepimpinan tentera kepadanya. Khalid disokong ramai pihak. Khalid juga tak pernah kalah. Namun semua faktor itu tidak terlintas di hati Khalid. Hanya orang yang taksub kepada Khalid dan beberapa orang yang sememangnya menanti peluang menyerang Umar sahaja yang mengapikan isu itu.
Khalid tahu kedudukan dalam kepimpinan Islam memerlukan wala kepada pimpinan. Khalid tahu Umar seorang pemimpin hebat yang tidak memikirkan selain kepentingan Islam dan ummatnya! sebab itu khalid terus menyerahkan wala kepada Umar.

Walau golongan munafiqin terus mengapikan keadaan, Khalid tetap menyerahkan kuasa dan patuh kepada Umar.... agenda munafiqin tak menjadi...alangkah bahayanya jika di zaman Khalid ada blog seperti hari ini..... entah semarak mana api fitnah yang akan membakar ummat.

Tahniah kepada Ustaz Abu bakar Husin yang dilantik menjadi Pesuruhjaya PAS Perak ! Tahniah kepada DS Nizar yang sah menjadi MP hari ini...... Takziah juga buat mereka yang gagal menjadikan api kekecewaan mereka hangat dengan isu yang terjadi... Bermuhasabahlah...jika ingin terus dinaungi rahmat Allah. Jangan perjuangan yang kita sangka perjuangan rupanya api yang membunuh perjuangan!

6 ulasan:

TBO berkata...

salam dato

kalau pasal perlantikan dan siapa yg menang dlm muktamar teman setuju artikel ni relevan, kalau pasal UG artikel nih tak kena langsung.

Unknown berkata...

Kalu le zaman dulu ada blog, ana dah lulus cemerlang sejarah Islam dah... tak payah pi kelas, cuma bukak blog dan dapatkan ilmu di situ... apapun TQ anaksengat atas sumbangan2 idea yg bernas....

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.
Kenapa liputan harakah daily semasa muktamar amat terhad?

ANAKSENGAT' ( aku tak rela diperdaya umNO) berkata...

TBO,
ini pasal PJ le...

PG berkata...

Salam Dato
Cerita yang baik untuk pengajaran

TBO berkata...

salam

ye le teman faham sbb itu teman bercakap begitu he he