Sabtu, 20 Jun 2009

SEMUANYA KERANA SAYANG....

Saya lahir di kampong yang dikelilingi gunung. Lombong adalah kolam renang budak kampong saya. Mencari ikan di lombong, malah berkelah di dalam gua adalah rutin harian budak kampong saya. Semua mereka hebat berenang sejak kecil… Pokok mana yang mereka tak mampu panjat, Lombong mana yang mereka tak berani terjun… walaupun di ceritakan ada buaya katak...

Saya??? Hanya berani memanjat setelah saya tinggal di asrama. Hanya berani curi belajar berenang setelah usia saya mencecah 15 tahun…. Emak dan abah terlalu menjaga saya….bukan kerana benci..mereka terlalu sayangkepada saya….

Maklumlah..saya anak kedua. Setelah abang saya meninggal di usia kecil, saya di jaga sepenuh perhatian…. Semua tak boleh…. Berenang di lombong, takut lemas, memanjat pokok takut jatuh… hanya sesekali dibenarkan pergi berkelah di gua… itupun dengan “rekomen” dari abah..” anak lelaki…takkan semua tak boleh…” kata abah….

Pernah sesekali saya mencuri mandi, mak dapat tahu…apa lagi…penat saya di leter…. Sesekali terlintas di ingatan” adakah saya anak derhaka, sedangkan saya hanya ingin menjadi lebih hebat agar mampu berdikari, andai satu hari saya kembali bersendiri….” Terfikir juga mengapa mak terlalu mengo0ngkong…. Namun saya tahu semuanya kerana kasih sayang yang melampau terhadap saya…

Kini setelah 30 tahun lebih, saya membawa keluarga berkelah di laut. Abah menunjukkan skil berenangnya kerana dia anak kampong, … sesekali abah memperli saya… apalah tak pandai berenang… geram juga saya ..dengan tak sedar saya menjawab … “ mak dengan abah la yang tak bagi…”.. bukan mak tak bagi…Cuma takut lemas..” jawab mak perlahan yang meluluhkan hati saya…

Salahkah saya kerana dulu pernah mencuri mandi di lombong? tidak.. saya tak salah kerana saya anak lelaki yang mesti jadi seperti anak kampong yang lain…saya mesti bersaing dengan mereka…

Dan salahkah mak dan abah saya melarang ??? tidak…mereka terlalu sayang kepada saya….. mereka melarang tetapi mereka tak memukul atau membunuh saya kerana saya mencuri mandi di lombong….

Semuanya kerana ingin menjadi lebih baik... saya ingin menjadi lebih habat sebagai lelaki kampung... emak takut kehilangan anak seperti abang saya dulu...SEMUANYA KERANA SAYANG... jangan ada yang menganggap saya anak derhaka... jangan ada yang menganggap emak dan abah saya ingin menjadikan saya tunggul kayu yang mati...JANGAN...JANGAN...



1 ulasan:

Unknown berkata...

Waduh waduh waduh..... Moralnya, itulah kelebihan kita yg dilahirkan sebagai anak kampung....