Selasa, 25 Ogos 2009

BERITA FASIQ- WAJARKAH DIULAS?

Menyedihkan jika benar wujud konspirasi dalam PAS bagi menyingkirkan wakil-wakil rakyatnya yang pro-Pakatan Rakyat di Selangor, kata ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

"Kalau betul, saya sedih. Kita harus ada (semangat) silaturrahim dengan mengetepikan perbezaan," katanya.

Beliau diminta mengulas usaha terancang bagi memastikan beberapa wakil rakyat PAS – termasuk dirinya – supaya tidak dicalonkan semula dalam pilihan raya umum akan datang kerana dianggap tidak sehaluan dengan Datuk Dr Hasan Ali, pesuruhjaya PAS negeri.

Menurut blog Malaysia Waves, ADUN dan ahli parlimen yang bakal disingkirkan termasuklah Saari Sungib (Hulu Kelang), Dr Halimah Ali (Selat Kelang) dan Dr Dzulkefly Ahmad (Kuala Selangor).

Khalid dan Saari masing-masing dipecat daripada timbalan pesuruhjaya II dan ketua penerangan PAS negeri hujung tahun lalu akibat berbeza pandangan dengan Dr Hasan, juga exco hal-ehwal Islam Selangor.

Dihubungi Malaysiakini baru-baru ini, Khalid berkata, walaupun dakwaan penulis blog berkenaan 'Tulang Besi' itu mungkin ada kebenarannya, beliau yakin pakatan seumpama itu tidak akan menimbulkan masalah kepadanya.

"Ia (halang bertanding) mungkin juga apa yang mereka harapkan. Tetapi bagi saya, ini bukan masalah besar. Pada akhirnya, (pemilihan calon) kena rujuk dengan (PAS) kawasan Shah Alam.

"Macam saya, setakat ini tiada masalah, macam yang lain juga," kata bekas ahli jawatankuasa pusat PAS itu.

Khalid juga berkata, pada kelazimannya, nama yang dicadangkan oleh akar umbi parti di peringkat kawasan untuk calon pilihan raya tidak boleh ditolak sesuka hati.

Sementara itu, Saari pula berkata, setelah menyemak sendiri daripada seorang pemimpin kanan parti yang dikaitkan dengan konspirasi tersebut, ADUN itu yakin tidak wujud sebarang usaha mencantas mereka.

"Saya buat panggilan kepada seorang yang disebutkan namanya dalam (tulisan) itu, (setiausaha PAS Selangor) Khairuddin (Othman). Beliau kata 'tidak ada' (konspirasi).

"Saya pegang (penjelasannya) yang itulah. Kalau ikut kaedah Islam, apabila datang sesuatu berita itu, hendaklah kita semak dahulu. Yang boleh kita semak, kita semaklah," katanya.

Ditanya sama ada beliau akan lebih berjaga-jaga selepas ini, Saari hanya berkata:

"Parti ini bukan (bergantung) atas individu (tertentu)."

Malaysia Waves - yang sering mengulas politik dalaman PAS - menarik balik artikel tersebut tidak sampai 24 jam sejak diterbitkan 13 Ogos lalu.

Tindakan itu dipercayai akibat wujud penafian Ketua Penerangan PAS Selangor, Roslan Shahir Mohd Shahir, dan juga bimbang dikenakan tindakan undang-undang.

Pengendalinya bagaimanapun terus mempertahankan kebenaran artikel 'Konspirasi Membuang YB Saari Sungip dan Yang Menentang Idea Persepakatan PAS-Umno di Selangor'.

Tambahnya, artikel tersebut dibuang "untuk melindungi pemberi maklumat."

### ISU DALAMAN SEWAJARNYA DISELESAIKAN SECARA DALAMAN.WAJARKAH DIULAS DAN DIPERTONTONKAN? APATAH LAGI IANYA SESUATU YANG TAK PASTI. SAARI JELAS MASIH BERPEGANG DENGAN PANDUAN ALQURAN AGAR MENYELIDIKI BERITA FASIQ MOGA ALLAH MELINDUNGI PERKARA YANG MEROSAKKAN JAMAAH ISLAM

1 ulasan:

Unknown berkata...

Katalah apa sahaja yang penting lepas tarawih malam ni ana nak serang blog org2 umNGOK nak ucap tahniah atas kekalahan di Permatang Pasir... Pas tu ana nak dengar apa komen pemimpin2 rasuah mereka atas kekalahan itu....


he he he