Khamis, 17 September 2009

KHAIRY MENCARI IDENTITI DI N9


Setelah lama menyepi lantaran kedudukan diri yang tak dipeduli, Khairi Jamaludin mula bersuara. Memang patutnya dia bersuara kerana dia adalah seorang ketua Pemuda. PRK kali ini juga berada di dalam negerinya. Jika dia masih tak boleh memberikan pendapat, ada baiknya beliau mengundur diri.

Kenyataan Khairy masih dilihat berhati hati kerana bimbang ditempelak secara terangan yang boleh menjatuhkan imejnya. Sebagai ketua Pemuda, satu sayap paling berpengaruh dalam parti pemerintah , sepatutnya kedudukan itu dan pRK yang berlaku dalam negerinya..beliau wajar diberi peluang mengepalai genderang perang ini.. Namun sehingga kini, suara KJ masih dipinggir oleh pucuk pimpinan parti. Tidak cukup disisihkan dari kabinet, kini dalamPRK negerinya sendiri seakan kewujudan Khairy tak dipeduli.

Penyokong Khairy yang yang amat mengharapkan pengaruh Khairy kembali seperti sebelum dulu. Ternyata jejak dilalui Khairy kini dijejaki Mukhriz. Ketika menjadi timbalan ketua Pemudaa, suara Khairy lebih vokal dari ketuanya sendiri. Kini Mukhriz yang kalah ketua pemuda lebih dihargai dan diberi suara lebih dari ketuanya yang menang. Khairy seakan mencari identiti kedudukannya sendiri di dalam umNo khususnya di Negeri Sembilan.

Ada pemerhati menyatakan Khairy menang dengan jalan belakang. semua mengetrahui hakikat itu malah Khairy sendiri menyedari pandangan orang terhadapnya. Sebab itu Khairy tak melompat ketika tak dilantik sebagai menteri. Beliau melihat mendiamkan diri lebih baik dari melawan yang menyebabkan tembelangnya terdedah. Mungkin jika ini berlaku, karier politiknya musnah sama sekali. Itulah yang dihadapi Isa Samad kini. Malah untuk menjadi calon di bahagian yang beliau sendiri ketuanya seakan tak direstui.

Apapun politik bergantung kepada kenijaksanaan dan ketangkasan. Dalam umNO perisa wang,kuasa dan tipu daya amat berperanan.... itu rumah tangga mereka yang kita memerhatikannya untuk melihat ruang yang terbuka.....

Tiada ulasan: