Khamis, 12 November 2009

BAAIAH- TALAK TIGA VS MADU TIGA PILIHAN ANDA??



Media massa sibuk berterusan menjadikan isu baiah Talak dalam PAS sebagai sumber utama beritanya. Pandangan Pelbagai pihak dikutip. Ada yang sememangnya tokoh masyarakat , ada juga yang dikutip semula dari tong sampah seperti Nakhaei. Dari seorang profesor hinggalah seorang tua yang entah dari mana munculnya. Semua nya menyifatkan sebagai tidak wajar. PAS menjadi sasaran tohmahan.

Presiden PAS telah menafikan kewujudan baiah itu malah mengarahkan siasatan dibuat segera. Datuk Mustafa Ali memaklumkan hasil siasatan akan didedahkan esok. Khalid Samad mengakui kewujudannya. Tak cukup dengan itu...isterinya turut membenarkan kenyataan sang suami . Sebaliknya TG Mursyidul Am turut menafikannya.

Semua pandangan terarah kepada isu talak. Ia menjadi tumpuan utama.Menurut pihak yang mendakwa kewujudannya menyatakan ianya berada di perenggan akhir baiah. Ia seumpama ta'lik. Kalau ianya dianggap sebagai kesalahan kesalahan itu berkait dengan kaedah perlaksanaan dan ungkapannya. Bukan berkait dengan kesalahan keseluruhan tujuan baiah tersebut. Mengapa tumpuan tidak diberikan terhadap tujuan baiah tersebut? Punca baiah itu langsung tidak dipeduli.

Sama seperti kes sebatan terhadap Kartika. Tumpuan diberikan kepada sebatan bukan kepada kesalahan yang dilakukan iaitu minum arak atau semangat hukuman tersebut membenteras arak. Semua mengakui arak itu itu dosa dan peminumnyaturut mrndedahkan orang lain kepada kesan bahaya perbuatannnya. Pergaduhan, kemalangan dan sebagainya yang mungkin mengakibatkan kematian, bukan seorang malah mungkin puluhan orang yang tidak berdosa dan tiada kaitan dengannya. Tidakkah ianya lebih kejam dari hukuman rotan yang bertujuan menjaga dirinya dan masyarakat keseluruhan?

Baiah yang dilakukan oleh PAS bertujuan memelihara calonnya dari berlaku khianat kerana ia adalah sebuah parti Islam. Pengkhianatan wakilnya sedikit sebanyak akan menjejaskan persepsi orang ramai terhadap Islam dan perjuangannya. Tidakkah ramai yang sangat bimbangkan tentang Persepsi??? Pengkianatan ini berkait tentang amanah. Islam sangat mengambil berat terhadap amanah. Orang yang mengabaikan amanah dianggap khianat.! Bagi pejuang Islam, Amanah sangat berat tanggungangnya. Jika seseorang itudisokong oleh 30 ribu orang beerti ia khianat terhadap 30 ribu orang. Bermula dari seorang penampal poster, seorang penoreh getah miskin yang mungkin menderma wang beras untuk anaknya demi kemenangan Islam, hinggalah seorang jutawan yang mengharap keadilan dan kebenaran. Tidakkah ianya satu yang SANGAT TIDAK BERMORAL DAN ZALIM????

Kalau di negara luar, ada penjaga gol bolasepak Colombia yang dibunuh lantaran melepaskan gol sangat berharga untuk kemenangan. Anda boleh bayangkan walau tidak merasakan sebagaimana kami rakyat Perak menderita akibat pengkhianatan 2 ADUN PKR dan satu ADUN DAP. Sewajarnya PKR dan DAP menumpukan perhatian terhadap wakilnya yang khianat dan berpotensi untuk khianat dari sibuk menyerang PAS. Kekalutan politik dan ekonomi Perak yang terpaksa ditanggung oleh jutaan rakyat yang tidak berdosa. Bayangkan nasib rakyat dilacurkan oleh pelacur politik lantaran tiada ikatan yang menghalang mereka lakukan sesuka hati mereka.

Alasan mencagarkan isteri dengan talak demi politik adalah pandangan mereka yang hanya berpolitik, bukan golongan yang menjadikan agama yang berjuang melalui politik. Persepsinya tentu berbeza. Bukan mempertuhankan politik, tetapi perjuangan parti Islam menjadikan seluruh dari aspek kehidupannya adalah meninggikan kemuliaan dan keagungan tuhan termasuk politik. Semua yang bermatlamatkan kemuliaan tuhan adalah mulia termasuk perjuangan politik. Saya tidak maksudkan tentang talak tiga kerana ia dinafikan oleh Presiden dan Mursyidul Am.... Biarkan umNO dan sekutunya serta terompah kayu dan profesor kangkung mereka dengan isu itu. Biarkan juga khalid Samad dan isterinya!

Persoalan yang ingin saya kemukakan bukanlah teknik Baiah tersebut tetapi tujuannnya. Teknik boleh berubah dan dirubah apabila adanya kepincangan dan perubahan suasana dan keadaan. Isu utama ialah pengkhianatan amanah! Kita sibuk mengkritik seorang ayah yang mengugut anaknya dengan tujuan mengekang dari anaknya mencuri sedangkan anak kita sibuk berpesta merompak dan mencuri.... Sepatutnya kita malu sendiri.

Isu sebenar ialah lompat parti atau khianat. Khianat adalah kesalahan besar. Ia membabitkan hukum yang berat. Kebanyakan negara menghukum mati pengkhianat atau pembelot negaranya. Islam juga menghukum bunuh pengkhianat atau orang yang murtad dari agamanya. Bukanlah niat saya menyamakan antara khianat terhadap agama dan negara dengan pengkhianat politik, namun sedikit sebanyak ada kesan persamaanya... Khianat!!!

Saya faham dan sangat mengerti jika umNO dan sekutunya tak peduli tentang amanah kerana mereka memangnya bergelumang dengan pengkhianatan. Yang peliknya ialah golongan agama yang turut sama tak peduli soal khianat seperti mufti! Sayangnya golongan ini seumpama peti TV yang hanya bersuara apabila dipetik suisnya mengikut saluran keinginan dan nafsu tuannya! Hinanya mereka ini!

Penyelesaian isu ini sangat mudah! Setelah kita berpakat bahawa khianat adalah sesuatu yang sangat tidak bermaruah dan bermoral. Halang pengkhianatan melalui undang undang. Tak perlu baiah, tak perlu surat janji lagi! Tiada rakyat yang susah hati lagi jika kerajaan mereka adalah kerajaan majoriti mudah yang terdedah kepada pengkhianatan seperti Perak. Pengkhianat tidak akan dapat peluang besar kepala lagi.

Dengan ini, amanlah pejuang wanita termasuk dewan muslimat pusat dari ancaman terinaya dengan baiah talak tiga.. cuma mungkin mereka terpaksa memikirkan ancaman Madu tiga.. Pilihan anda??? Talak tiga atau madu tiga???? Wak banjari...ada berani?????

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ada jumpa satu bidio pengakuan baiah tu,


http://www.youtube.com/watch?v=hqUAFS-CcUE

House PK berkata...

Nik Aziz ditaja oleh Abroad Technology, klik sini

musdeng berkata...

Pelatihan Solat Khusyuk

Membuka cakrawala dan melatih anda secara langsung tahap-tahap menerima khusyu' dalam solat, menjernihkan jiwa anda, meraih ketenangan sempurna (thuma'ninah) dan pengalaman puncak (peak experience) yang mampu menghalau segala rasa cemas dan nervous.

Banyak orang beranggapan bahawa solat khusyuk hanya dapat diraih oleh para wali atau para kaum sufi sahaja. Padahal Solat khusyuk itu mudah.

Sebagaimana terdapat dlm Al-Qur’an, seharusnya setiap orang yang beriman ketika solat mereka dalam keadaan khusyuk. Banyak manfaat solat hanya dapat kita perolehi jika kita melakukan dengan khusyuk. Salah satunya solat akan membentuk peribadi mulia. Solat khusyuk dapat memberi kebaikan secara langsung kepada diri kita, keluarga, pekerjaan dan persekitaran

Kursus Khusyuk Itu Mudah menggunakan kaedah pendekatan yang mudah difahami dan telah terbukti keberhasilannya. Dibimbing secara langsung oleh Ustaz Abu Sangkan, penulis buku best seller PELATIHAN SHALAT KHUSYU’, peserta akan diajak untuk meraih solat khusyuk dengan cepat.

Jangan lepaskan peluang ini untuk mengikuti Kursus Khusyuk Itu Mudah dan laluilah nikmat hari-hari penuh kedamaian
Daftar Segera – Tempat Terhad

Tarikh: 21 – 22 November 2009 (Sabtu dan Ahad)
Yuran: RM250
HUBUNGI: SOLAT CENTER MALAYSIA:
019 267 9294, 019 624 1965, 019 262 7304, kualalumpur@shalatcenter.com

10 November 2009 06:18

parpubasi berkata...

Hoi parpukari @ purfuckkariii @ nepal jahanam... Berani hang masuk blog ini ya.... blog sendiri ditapis2.... dasar umNGOK jahanam... biar muka macam nepal, perut macam bangla buncit, rambut macam MGR tetapi perangai jangan umpama H1N1....


PPTTTTuuuuiiihhh.....