Selasa, 22 Disember 2009

KINI HANYA AGAMA ALAT umNO MENGUASAI MELAYU

Maklumat terbaru menyebut umNO sedang menyusun semula struktur institusi agama di Perak. umNO menyedari pengaruh PAS sangat meluas di dalam institusi agama seperti masjid dan jabatan agama. Penyusunan semula masjid dan jabatan agama sangat mendesak buat umNO. Ini kerana umNO sememangnya telah lama menggunakan institusi tersebut untuk kepentingan politik mereka.

Seperti kata pepatah arab " dia memukul saya, dia yang menangis, dia membuat zalim kepada saya , dia yang mengadu" itulah umNO dalam tipuhelah menguasai orang melayu yang terlalu dekat dengan agama. umNO menyedari...kelentong mereka tentang pembelaaan bangsa semakin diragui terutama setelam memperkenalkan satu Malaysia. Masyarakat kampong mula tahu...satu Malaysia sangat bertentangan dengan perjuangan assobiyah kebangsaan melayu umNO. Kini umNo cuba bergantung dengan institusi agama.

Kita masih ingat bagaimana umNO cuba mempertahan Jumry di saat kerajaan PR Perak menguasai negeri. Berbagai usaha dibuat untuk mempertahankan pengarah agama tersebut yang akhirnya terpaksa angkat kaki apabila beberapa skandal dan penyelewengan pengurusan dikesan mula dihidu. Apabila usaha PR ingin melantik pengarah baru, umNO melalui beberapa institusi yang berkaitan agama dan yang hampir dengan sultan dipergunakan untuk menghalang perlantikan tersebut. Setelah dihalang beberapa kali... kerajaan PR akhirnya terpaksa mencalonkan nama baru yang disenangi sultan. Kali ini umNO gagal!!!

Apabila umNO merampas kerajaan Perak, mereka berusaha menyingkirkan Pengarah Jabatan Agama yang dilantik PR. Namun umNO tersepit dengan kehendak sultan. umNO yang menggunakan alasan DS NIzar derhaka terasa lemah untuk berdepan dengan institusi istana. Semua mengatahui bagaimana hubungan Datuk Syeikh Mohd Nur Mansor dengan istana. umNO terpaksa mencipta berbagai isu untuk menyingkirkan Pengarah JAIP. Bermula dengan kelewatan peruntukan imam dan JK masjid hinggalah yang terbaru perlantikan JK masjid.

Sebenarnya semua isu yang tercipta adalah usaha umNO menguasai Institusi agama. Mereka cuba menyingkirkan semua pegawai lantikan PR. Mereka berusaha merombak JAIP bermula pengarahnya melalui isu yang sengaja dicipta.... Semuanya kerana umNO gagal menggunakan isu bangsa lagi setelah satu Malaysia diperkenalkan Najib mula diketahui umum.... BTN adalah isu yang memerangkap Najib bagi mendedahkan topeng satu Malaysia.

Kita mesti memepertahankan isntitusi agama terutama masijid bagi memeprtahankan agama kita. Penguasaan isntitusi agam oleh umNO adalah jalan paling hampir menghancurkan agama...jika kita sayang pada benteng ummat ini...

Tiada ulasan: