Rabu, 2 Disember 2009

SEJAK BILA MAJLIS TEMPATAN BN TAAT DENGAN PEMBANGKANG

Kisah ini bukan berlaku di Selangor atau Kedah... jauh sekali di Kelantan. Ia berlaku di negeri yang adatnya ialah umNO sejak dulu kini dan tak mungkin selamanya... terima kasih berlakunya peristiwa yang memburukkan pembangkan ini...soalnya sejak bila majlis tempatan akur dengan desakan pembangkang sedangkan di Kuala Lumpur yang takdekerajaan negeri dan MP nya kebanyakannya adalah pembangkang pun tak p;ernah peduli pembangkang.... tapi di N9 kononnya ia kerana desakan pembangkang...perhatikan beberapa fakta dan persoalan ini;

01) Rupanya jelas di negeri yang didakwa umNO adalah pembela bangsa melayu, membiarkan rumah dan kg melayu tergadai.
02) Bagaimana resit di majlis kerajaan tempatan hilang sedangkan ia adalah rasmi milik kerajaan. Majlis tempatan tidak dikuasai oleh pembangkang n9.
03) Kalau betul nak ambil pun, bagile pampasan...kat Penang bukan main marah kat kerajaan sebab tak bagi pampasan setimpal sedangkan ia adalah taik kerajaan BN dulu.
04) Ketua pemuda umNO hanya bagi ulasan "ada yang tak kena"...itu je...kena rasuk kut... bacalah berita di bawah....

Seorang ibu tunggal bimbang kerana rumah yang sudah didiami oleh keluarganya sejak tahun 1876 di Kampung Temiang akan diroboh oleh Majlis Perbandaran Seremban (MPS) disebabkan desakan sebuah parti pembangkang.

Zarina Bee Mohd Ibrahim, 65, kini menetap di rumah kayu itu bersama seorang anak lelakinya yang masih bujang. Rumah beliau merupakan satu-satunya rumah Melayu yang masih kekal dalam daerah Temiang di kawasan bandar Seremban.

"Dulu kawasan ini dikenali dengan Kampung Haji Hamid tetapi sejak 1970an ramai terpaksa berpindah kerana tanah-tanah di situ telah dibeli oleh pemaju," katanya ketika ditemui Bernama di rumahnya yang beralamat 44, Jalan Haji Hamid off Jalan Temiang. (hasil bernaung di bawah kerajaan umNO sejak dulu)

Rumah itu didirikan di tanah tol milik kerajaan dan dikelilingi oleh rumah-rumah batu.

"Walaupun makcik tidak faham bahasa Cina tetapi ada jiran yang bersimpati dan memberitahu bahawa kisah rumah makcik ada keluar dalam surat khabar Cina tempatan dan wakil parti pembangkang menyebut rumah makcik menghalang pembinaan jalan ke kampung itu," katanya.

Zarina Bee berkata keluarganya membayar sewa tanah itu kepada MPS sejak dari tahun 1960-an.

"Kami diberi notis pindah pada 16 Nov lalu tanpa sebarang pampasan kerana MPS tuduh makcik duduk secara haram di tanah kerajaan. Yang peliknya, semua rekod pembayaran sewa telah hilang dari pejabat MPS," katanya.( kerajaan pembangkang kut ni)

Zarina Bee kesal kerana kakitangan MPS tidak langsung membantu beliau sebagai anak jati di kampung itu, sebaliknya tunduk dengan desakan wakil parti pembangkang itu.

Beliau meminta pegawai MPS turun padang dan melihat kedudukan rumahnya yang didakwa menghalang pembinaan jalan sedangkan ada rumah lain di hadapan dan di belakang tanahnya tetapi tidak pula mendapat notis roboh.

Ketua Pemuda Umno Cawangan Taman Permai, Hafiz Malek, berkata tinjauannya di kawasan itu mendapati "ada sesuatu yang tidak kena". (Lakonan seorang hero jelmaan).

"Hanya rumah makcik ini sahaja dikatakan menghalang pembinaan jalan sedangkan rumah-rumah lain yang jelas berbuat demikian tidak diberi notis pindah, malah ada antara mereka yang berani mengubahsuai rumah," katanya.

Beliau meminta MPS supaya tidak tunduk kepada desakan golongan yang mempunyai kepentingan tertentu

Tiada ulasan: