Ahad, 10 Januari 2010

PENGGANAS AMATUR DENGAN POLIS PROFESIONAL.

Suatu ketika dulu Pasukan bolasepak Perak adalah pasukan terkuat dalam liga. Setiapkali perlawanan tentu Perak akan mencipta kemenangan. Namun dalam banyak banyak pasukan , biasanya Perak akan kalah dengan satu pasukan dalam liga yang lemah. Ia memang telah dijangka. Beberapa ketika kemudian bolasepak negara dilanda isu rasuah. Perak antara negeri yang terpaksa mendasar di persada liga setelah kehilangan pemain utama.itu cerita bolasepak...

Pasukan polis Malaysia dikatakan antara pasukan polis tercekap di dunia . Cakap apa sahaja. Isu pengganas yang tak mampu ditangani oleh dunia... Malaysia mampu menanganinya. Belumpun bom meletup, pengganas yang disyaki telah dihumban ke dalam kurungan ISA. Di negara luar , mereka hanya menjejaki pengganas (istilah Amerika) setelah beberapa lama berlaku keganasan.

Botak Chin yang suatu ketika dulu digeruni...akhirnya tunduk di atas kecekapan polis Malaysia walaupun beliau penjenayah profesional.

Buntong Kali yang ganas akhirnya tersungkur dek keprofesiionalan Polis Malaysia. Buntong kali adalah penjenayah ganas yang profesional.

Mat Komando dijejaki dari Selatan ke utara. Dikatakan boleh menghilangkan diri, namun setelah sekian lama dijejaki akhirnya Mat Komando tertiarap di sawah padi di tangan Polis. Mat Komando adalah seorang yang profesional.

Peristiwa maunah yang menjadi perhatian suatu ketika dulu ...khabarnya beratus jenis senjata, ringan dan berat , kononnya dilarikan dari depo senjata...Walaupun tidak terjadi di negara luar kelemahan pihak tentera sebegitu.. .... ketua almaunah ditali gantung. semua yang disyaki pengganas menyerah diri dengan alunan P Ramly ... menggunakan senjata yang tak pernah digunakan oleh mana mana pihak keselamatan di dunia.

Namun yang pelik hingg kini.. masih menjadi rahsia...siapakah yang melemparkan bom api ke Gereja yang boleh mencetuskan huru hara dalam negara masih belum diketahui. Kejadian serupa masih berlaku sedangkan siapa bertanggungjawab sebelumnya tidak diketahui. Ia sangat pelik... pangganas yang saya yakin bertaraf amatur atau mungkin baru masuk rekrut berdasarkan modus operandi yang dilakukan.. masih belum dijejaki.

Di saat ketua polis negara dan pemimpin utama negara memberi amaran keras...pengganas amatur ini masih boleh melakukan keganasannya. berani sangatkah pengganas amatur ini. Hebat sangatkah pengganas amatur yang boleh meloloskan diri dari dijejaki oleh polis ini?

Saya masih tidak mendapat jawapannya...kerana terlalu banyak kecurigaan dan keraguan dalam diri saya... takkan lah selemah itu polis bertaraf profesional yang telah berjaya menumpaskan pengganas dan penjenayah ganas, namun masih buntu mencari pengganas amatur ini...

Tiada ulasan: