Rabu, 24 Februari 2010

PUNCA MASALAH SEDANG BERMASALAH.

Samada benar atau tidak ia mula menjadi perhatian umum. Orang yang buat masalah di Perak dikatakan sedang bermasalah dengan timbalannya. Masih ingat apa yang dibuat di Perak. Waktu itu ia hanya timbalan kepada Pak Lah. Rampasan kuasa di Perak atas usaha dan perancangannya, Namun Pak Lah yang datang menentukan siapa pilihan menjadi Menteri Besar kerajaan rampasan itu.

Kini giliran Timbalan dulu yang kini menjadi Perdana Menteri melalui zaman krisis dengan timbalannya. Semuanya gara gara dasar satu Malaysia yang dipromosikan demi mengembalikan sokongan kepada umNO.Desas desus pergeseran antara perdana dan timbalannya kian kuat beralun. Ia mungkin akan terus mengumpul kekuatan untuk menghasilkan tsunami politik berikutnya.

Kisah timbalan dan perdananya saling mengatur strategi bukan perkara pelik di malaysia. Ia adalah tradisi selagi jawatan itu milik umNO yang penuh hasad , dendam dan tamak kuasa. Kini sejarah itu berulang lagi.Muhyidin yang terlalu teruja menjadi Perdana Menteri pastinya tidak sesabar Najib memanjat tangga itu .Najib adalah seorang yang hanya menunjukkan rakusnya dipuncak tahta. Namun dalam pendakian,beliau amat tertib dan sabar.Mungkin kerana latar belakangnya yang dipalit dengan lumpur akhlak yang hitammenjadikan beliau bimbang melawan bosnya.

Tidak bagi Muhyidin. Beliau seorang yang agak terkawal sejarah silamnya. Tidak sehitam Najib. Muhyidin dilihat seorang yang tidak sabar. Beliau boleh saja menongkah arus walaupun dengan bosnya. PakLah adalah antara pemimpin yang terpaksa berundur gara gara kritikan terbuka Muhyidin.Pada ketika itu Muhyidin bukan timbalannya. Hanya kabinetnya.Kini Muhyidn adalah timbalan yang hanya perlu setangga lagi untuk berada di puncak.

Jika Muhyidin menunjukkan kesabarannya, mungkin Muhyidin akan kempunan duduk di singahsana tahta itu.Kini raja pencatur- Tun Mahathir dikatakan di belakang Muhyidin. Zahid juga diatur bersama Muhyidin.Siapa yang akan singkirkan siapa?Persoalan yang hanya masa menentukannya... Rakyat Perak mengharapkan Najib bakal kehilangan kuasa dari tangan orang yang akan merampasnya...mungkin sepertimana Zamri diatur merampas kuasa dari DS Nizar... maka Tun Mahathir akan mencaturnya untuk Muhyidin...segalanya berkemungkinan.....

Tiada ulasan: