Selasa, 21 September 2010

BARISAN NASIONAL GAGAL!



Hospital yang jelas tertera satu lagi projek Barisan Nasional akhirya tak siap seperti dijangkakan. Kontraktor yang dipertanggungjawabkan terpaksa ditamatkan kontrak yang telah diberi. Ini berikutan kegagalan menyiapkannya setelah beberapa kali amaran diberi.

Tindakan itu dilihat wajar keraja Syarikat telah gagal memenuhi terma janji yang dimeterai bersama JKR. Namun penamatan itu tidak sepatutnya berakhir begitu sahaja. Ini kerana mengikut maklumat... ia adalah syarikat bumiputra dan mempunyai hubungan dengan kerabat di raja Selangor. Sedikit sebanyak kegagalan ini menjejaskan nama kontraktor bumiputra dan kerabat di raja tidak hanay di Selangor. Banyak kerabat di raja atau menggunakan nama kerabat diraja untuk mendapatkan projek .

Apayang perlu di buat ialah JKR sewajarnya menyiasat mengapa kegagalan itu berlaku. Apakah kerana masalah syarikat atau masalah alam sekitar atau cuaca yang menjejaskan projek tersebut. Jika punca yang ditemui memungkinkan syarikat melaksanakan dengan baik projek itu jika di bantu...sewajarnya bantuan diberikan. Bantuan bukan bermaksud kewangan tetapi berkemungkinan juga halangan birokrasi.

Namun jika kegagalan itu dikesan berpunca dari sememangnya syarikat itu tidak mampu atau kejayan tender tidak diperolehi secara telus maka satu tindakan dan siasatan dalaman mesti dilaksanakan. Ini bertujuan agar kegagalan tidak akan berulang lagi di masa hadapan yang menjejaskan masa depan kontraktor bumiputra lain.

Namun sewajarnya rakyat dapat juga menilai bahawa itu bukan projek kerajaan negeri Selangor tetapi projek Kerajaan Barisan Nasional.... lihat sahaja pada papan tandanya...jika tidak mungkin kerajaan Selangor akan dikambinghitamkan.... BACA

Tiada ulasan: