Ahad, 12 September 2010

RENUNGAN SYAWAL....

Bukan suatu kebetulan, bukan juga satu perancangan manusia, namun segalanya ditangan Allah yang menentukan. Mustahil bagi Allah melakukan sesuatu dengan sia sia. Maka sewajarnya apa yang berlaku direnungi dengan penuh keinsafan dan muhasabah diri.

Awal ramadhan...isu buang bayi menjadi isu hangat di negara...ia berlarutan beberapa hari. Kesucian Ramadhan tidak sepatutnya dicemari dengan isu sebegini.. namun itu lah realiti di bekas negara islam hadhari. Diharap awal syawal ialah hari kemenangan yang disyukuri..namun sekali lagi kes menakutkan berlaku. Kehilangan empat orang termasuk jutawan kosmetik menjadi tumpuan.

Terkini dilaporkan empat mayat telah ditemui dalam keadaan rentung. Mengikut pengakuan suspek, keempat empat mayat adalah yang dilaporkan hilang. mereka dibunuh dan dibakar... malah dikatakan abu mayat dihanyutkan ke laut...terlalu kejam... polis sedang menunggu hasil DNA sebelum mengesahkan secara rasmi.

Jenayah ganas telah menjadi satu lagi fenomena baru di dalam masyarakat kita. Ada mangsa disembelih dengan kejam malah oleh keluarga sendiri, dibunuh dalam rompakan malah segala macam pembunuhan kejam bukan asing lagi dinegara kita. Kita masih ingat peristiwa seorang ADUN di bunuh dengan dikerat kerat tubuhnya. Atas alasan amalan perbomohan mungkin ia di anggap biasa. Namun negara sekali lagi digemparkan oleh pembunuhan model Monggolia yang diletupkan mayatnya. Ia sesuatu di luar batasan insan. walaupun hukuman telah dijatuhkan, namun cara pendakwaan dilaksanakan masih menimbulkan keraguan.... dua wajah tertuduh terus disembunyikan....apa istimewa dua wajah penjenayah ini???.

Pembunuhan kanak kanak juga turut menjadi fenomena baru. Kisah sedih Nurin Jazlin terus diratapi.... begitu juga beberapa kes pembunuhan kejam....Terkini empat mayat yang dibunuh dan dibakar hingga rentung... pernahkah kita terfikir dan memikirkan di sebalik semua ini?? akal dikurniakan Allah bukan hanya untuk menyelesaikan apa yang berlaku tetapi juga rahsia di sebalik apa yang berlaku....

Tiba masanya kita mengajak manusia kembali kepada Allah...hukum dan perintah Allah...tegahan dan larangan Allah... jika kita masih yakin Allah tuhan kita...mencipta dan menjadikan kita...jua tempat kita kembali...moga ruh ramadhan masih mampu membantu kita berfikir dengan iman....

Tiada ulasan: