Isnin, 10 September 2012

USTAZ NASHA..KETERLALUAN...

Kesian umNO dan sekongkolnya yang tak dapat berita hangat hari ini. Media yang siap buat siaran langsung untuk mensensasikan berita "pemecatan atau tindakan disiplin" terhadap ustaz Nasha jadi terkulat. Begitu juga segolongan yang berharap agar ustaz Nasha di"halau" dari PAS atau sekurang kurangnya dari majlis Syuro.

Begitulah hebatnya dan teliti para ulama bertindak. Bukan hanya dilihat matang malah penuh hikmah dan berlapang dada. Tiada dendam atau prasangka buruk. Malah di sudut politik, ianya dilihat bijak kerana tindakan tersebut menutup ruang umNO untuk terus berkokok dengan isu yang bukan isu.

Saya tidak tahu atas alasan apa majlis Syuro mengambil sikap sedemikian, namun sebagai ahli yang wala dan tsiqah kepada parti Islam, saya sangat yakin ia keputusan yang akan diberi pertolongan oleh Allah. Tindakan ulama disertai keikhlasan dan pergantungan kepada Allah. Ia bukan hanya tindakan politik. Inilah lebihnya berketuakan  ulama. Akal manusia sepatutnya tunduk kepada Allah. Kekeliruan di selesaikan dengan penuh pengharapan kepada Allah.

Ni'mat disambut dengan syukur, Musibah di sambut dengan sabar. bagi yang hidup dengan nyawa politik walau bernaung dalam jamaah Islam biasanya ni'mat dilebihkan dengan kegembiraan malah kekadang memuji kebijaksanaan strategi seseorang atau diri sendiri. Bila ditimpa ujian atau musibah jadi keluh kesah lalu mencari jalan meletakkan kesalahan kepada manusia... lihat sahaja kekalahan Trengganu... tak kurang yang menyalahkan TG Presiden yang berasal dari Trengganu dan menjadi Pesuruhjayanya....  sebahagian mereka yang bersifat begitu berada dalam saf pimpinan...terlupa kekalahan itu kekadang mengajak mereka bermuhasabah tentang jauhnya diri dari Allah kerana terkasima dengan usaha dan strategi sendiri...

Di atas prasangka baik dan wala serta tsiqah kepada pimpinan ulama... saya meyakini ia keputusan terbaik untuk jamaah. Namun untuk merasionalkan bagi yang beriman dengan strategi dan akal, hujah ini mungkin boleh meredakan keresahan dan kemarahan mereka..:

Kenyataan Ustaz Nasha tidak jauh bezanya dengan kenyataan Karpal dan pimpinan DAP ketika dalam Barisan Alternatif. Karpal menggesa DAP keluar dari Barisan Alternatif kerana menuduh DAP hilang undi kerana isu hudud PAS.  DAP tidak pernah mengambil tindakan terhadap Karpal kerana beliau mempertahankan perjuangan partinya... namun menjadikan ugutan keluar Pakatan sebagai senjata... Ia diulang Karpal ketika berada dalam Pakatan Rakyat. DAP tidak pernah bertindak kerana semua kepimpinannya tahu dan bersama dalam matlamat dan strategi parti mereka

Kenyataan Ustaz Nasha yang bukan lagi Timbalan Presiden dan suaranya tentunya tidak melambangkan suara parti.... tiada bezanya dengan suara Karpal... namun Karpal adalah pengerusi DAP. Ustaz Nasha mempertahankan perjuangan hudud dalam partinya... menyarankan PAS keluar PR mungkin agak keterlaluan bagi yang sedang ghairah mengharapkan undi bukan Islam dan terlupa kedudukan PAS yang sangat mengharapkan undi Islam bagi menumbangkan umNO. Namun jika ianya dilihat sebagai strategi bagi meyakinkan kesungguhan orang Melayu Islam yang terkeliru dengan dendangan hudud umNO.. bahawa serius dan tidak boleh bertolak ansur dalam perjuangannya....ia boleh dialunkan sebagai strategi..... Terpulang kepada kita.. yang penting.. utamakan jamaah bukan hanya rakan dalam jamaah... matlamat jamaah dan bukan hanya matlamat bersama dengan rakan jamaah... itulah Tahaluf yang kita sertai dan diizinkan oleh syuro ulama..

Perbezaan pendapat pasti berlaku... namun sebagai ahli yang melibatkan diri dalam PAS kerana dasar Islamnya...maka saya selamanya akan meletakkan kepercayaaan terhadap ulama yang memimpin PAS. Kalau ada dalam PAS yang kata ulama tak pandai strategi... mereka sudah dipengaruhi sekular tanpa disedari kerana merasakan ulama hanya tahu hukum tajuid barangkali..

Apalah bezanya PAS jika tidak dipandu oleh majlis syuro ulama... jangan kerana kepentingan dan kehendak akal kita berbeza dengan keputusan ulama, lalu pelbagai tohmahan dilontarkan terhadap ulama seakan  ulama tidak mengetahui keputusan yang mereka ambil sendiri...Apakah sudah hilang kepercayaan kepada majlis syuro ulama hanya kerana tak sesuai dengan "kehendak akal dan nafsu" kelompok  sendiri...?? Tidak timbul Majlis syuro membenarkan Ustaz Nasha menjadi agen umNO ... bagi saya ia menghina Majlis Syuro dan bukannya menghina ustaz Nasha...

Keputusan ini adalah hasil kehendak Majlis Syuro... bukan kehendak seorang bernama Nasharudin Mat Isa... Jika Majlis Syuro yang termaktub dalam perlembagaan sebagai badan tertinggi PAS anda pertikaikan... anda wajar menilai kedudukan anda dalam PAS... agak keterlaluan..??? tapi itulah yang sepatutnya difikirkan... PAS bukan parti ikut suka aku...kita ada akhlak dan disiplin serta tertibnya... itulah jamaah Islam....


.



3 ulasan:

Sharouk berkata...

Seperti Hassan Ali, Nasha terikat dgn Baiah. Maka beliau tidak berani keluar kerana isteri bakal dictercerai. Maka beliau bertempik didalam agar beliau diperlakukan seprti Hassan Ali.
Akan tetapi para ahli syuro mendapati bahawa jika dikeluarkan maka salakan mereka akan makin kuat dan dijaja selurah Malaysia dan mungkin pulak bukak JATA agar sinonim ngan JATI .
Maka elok lah diperam didalam agar beliau mati berulat didalam he he , betul tak pandangan aku nih.

ANAKSENGAT' ( aku tak rela diperdaya umNO) berkata...

Bab baiah tu tak setuju.... Bab keputusan syuro tu agak bersetuju... bukan nak bagi Ustaz Nasha mati berulat... harap dia dapat perbetulkan kesilapan... dia pernah bersama dan berjasa dalam PAS... Rasulullah bebaskan Hatib bin Abi Baltaah... beliau adalah ahli Badar yang di ampun Allah... Walaupun Ustaz Nasha bukanlah sebanding itu ...tapi niat baik Majlis Syuro barangkali boleh ambil contoh itu... Tapi paling utama..!!! Nak bagi umNO mampus berulat bila tak de isu...

Tanpa Nama berkata...

Jangan dibiarkan dipatuk ular dalam lubang yg sama berulang kali sudahlah. Itu bodoh namanya.