Sabtu, 9 November 2013

NIK AMAR PEMIMPIN BERPOTENSI BESAR

Perisytiharan pencabar jawatan penting PAS telah rasmi di palu. Ia akan ditentukan secara mutlak oleh perwakilan muktamar yang akan bermula pada 20 November oleh dewan dewan dan berakhir pada 24 November dengan penutupan muktamar penuh. Ia dinantikan dengan debaran dan harapan besar terhadap perubahan masa depan PAS.

Bagi jawatan pemilihan sessi lepas, Jawatan Timbalan Presiden menjadi milik Mat Sabu setelah beberapa kali mencuba. Beliau menewaskan dua calon lain iaitu Datuk Tuan Ibrahim dan Ustaz Nasha. Pemilihannya di lihat sebagai mood pilihanraya oleh sebahagian perwakilan. Harapan besar diletakkankan kepadanya untuk melonjakkan keputusan PAS.

Mat Sabu yang dikenali sebagai Abang Mat seorang yang mesra dan seorang pemimpin gerakan demonstrasi yang berjaya. Namun sepanjang menjadi Timbalan Presiden beliau masih belum melonjakkan PAS sebagaimana di harapkan.

Nasib Mat Sabu semakin malap apabila beliau tewas dalam PRU 13 mewakili kerusi Pendang milik PAS warisan Datuk Fadzil Nor. Ia sangat mengecewakan ahli PAS seluruh negara. Tuduhan dan kaitan dengan pelbagai isu Syiah yang dikaitkan dengan beiau sedikit menjejaskan walaupun gagal dibuktikan.

 Cabarai isu kalimah Allah yang menjadi isu besar sebelum PRU juga gagal tangani apabila beliau hanya mampu mengatakan bahawa ia tidak berkepakaran dalam isu tersebut dan menyerahkan kepada pimpinan lain. Sikap yang baik namun mengecewakan kerana belaia adalah Timbalan Presiden sebuah Parti Islam.

Pemilihan kali ini beliau di cabar satu lawan satu oleh Nik Amar Nik Abdullah. Nik Amar bukan nama baru dalam PAS. Beliau di bawa kembali ke Kelantan untuk memperkasakan pimpinan TGNA selain Husam Musa. Kini setelah memperkukuhkan kedudukan sebagai Timbalan Menteri Besar Kelantan, beliau di calonkan sebagai Timbalan Presiden.

Beliau adalah seorang pentadbir yang profesional berlatarbelakangkan Ulama. Bekas pensyarah UIA ini dilihat mempunyai potensi besar mewarisi nama besar almarhum ayahandanya Pak Nik Lah... Vokal di Parlimen Malasysia bersendirian  mewakili PAS suatu ketika dulu.

Pencalonan Nik Amar juga dilihat sebagai satu usaha meletakkan kepimpinan kerajaan Kelantan seiring dengan suara PAS Pusat. Ia dilihat boleh mengelakkan peristiwa serangan ADUN PAS sendiri sebagaimana dilakukan HUsam Musa sebagai perkara yang mesti dielakkan. Keadaan yang menyebabkan PAS Pusat terpaksa ke Kelantan untuk mendalami keadaan sebenar.

Dengan kedudukan sebagai TMB Kelantan, maka jawatan Timbalan Presiden PAS dilihat akan membawa kekuatan kepada kerajaan Kelantan dan menjadikan Kelantan sentiasa dalam pantauan Pusat dalam melaksanakan tugas negeri contoh PAS setelah lebih 20 tahun.

Sebagai pemimpin yang mempunyai ilmu agama yang luas selain seorang pentadbir yang tegas, saya yakin beliau mampu memikul amanah besar Timbalan Presiden PAS yang sepatutnya di sediakan untuk menggantikan Presiden dari kalangan ulama besar seperti TG Hj Hadi Awang.


Selepas PRU 13, PAS memerlukan kembali kekuatan untuk menyusun pentadbiran dan organisasinya bagi menggerakkan PAS menggalaskan cabaran harapan Massa menjelang PRU 14.

8 ulasan:

bat8 berkata...

Tuan,

Hehehe.....tolong pergi ch3ck rekod Nik Amar m3ngurus Yayasan Islam Kelantan betul2, baru bol3h cerita.

Jangan bawak perangai UMNO kedalam PAS.

yusofali berkata...

blogger yg nak turunkan Sdra Mat Sabu.nak naikkan sapa tu..saya yg bukan PAS lebih hormatkan Sdra Mat Sabu, asset berharga PAS utk berganding dgn pemimpin2 PR yg lain

ROHAYA M NOOR berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
ROHAYA M NOOR berkata...

Promosi jualan hujung tahun @ menghabiskan stock...?

ROHAYA M NOOR berkata...

Tektik melaga lagakan pemimpin budaya UMNO cuba di serap dalam PAS

ROHAYA M NOOR berkata...

Kerana kegelojohan kuncu Nik Amar;usaha 20++tahun PAS memakmurkan Kelantan akan di raih oleh UMNO

ANAKSENGAT' ( aku tak rela diperdaya umNO) berkata...

Komen lah apapun...pakai la nama apapun... tapi tolong bagi faktanya...jangan tulis... bacalah... semaklah... tolong check...bla...bla...
aku tak peduli...ini pendpat aku...dalam rumah aku.... tapi aku tak tapis komen korang...teruskan...dan terima kasih sebab membaca

roslan sms berkata...

Anak Sengat..........saya bersetuju dengan anda.