Selasa, 8 Julai 2008

PENYAKIT MALAS MEMBACA


Dalam buku Mubasyirat bintisoril Islam Dr Yusof Qardhawi antara lain mengulas tentang kelemahan ummat Islam. Katanya ummat Islam ramai yang tak tahu mambaca Al Quran, yang tahu membaca malas membaca, yang rajin membaca tak faham apa di baca, yang faham tidak beramal dengan apa dibaca dan yang beramal tidak bersungguh dalam amalannya. Sungguh jauh kita dari petunjuk Al Quran.

Saya melihat fenomena ini sesuatu yang bersifat realiti bukan sahaja di Saudi sebagaimana ulasan Dr Yusof Qardhawi, tetapi juga di Malaysia. Bukan sahaja malas membaca Al Quran malah malas membaca bahan ilmiah atau sekurangnya bahan yang mengajak kita berfikir.. Sebab itu saya suka memilih menulis artikel pendek. Apa yang lebih malang, dalam keadaan malas membaca itu kita lebih cenderung untuk mengkritik tanpa memahami apa yang kita kritik. Malah lebih mendukacitakan bahasa yang melambangkan katandusan adab dan akhlak. Sifat ini juga menjangkiti orang yang mengaku pejuang atau pendokong Islam. Sesuatu yang tidak wajar berlaku. Ketika membela Rasulullah SAW yang mulia akhlaknya kita menggunakan bahasa yang langsung tak beradab.

Islam mengajak kita menggunakan hikmah, nasihat yang baik dan bermujadalah kerana itu yang terbaik. pastinya dengan adab dakwah. Saya kerap kali mengunjungi Tranungkite mengikuti bentuk pandangan masyarakat Malaysia. Pastinya di situ wujud hantu provokasi yang mungkin ditaja bagi menganggu pemikiran pengunjung. Ia boleh dikenalpasti dari komen, forum atau artikel yang dihantar. Bahasanya kadang kadang seperti bahasa pelacur. Sumpah seranah, makian dan cacian melambangkan peribadi penulis. Paling ketara jika kita mengikuti ruangan Forum, juga komen artikel.

Saya antara yang turut menghantar artikel dan pandangan menggunakan nama anaksengat. Sekadar memeriahkan ruang berfikir atau sekurang kurangnya mengimbangi provokasi di situ. Antara artikel yang mendapat perhatian dengan komen yang banyak ialah artikel yang saya postingkan juga dalam blog ini dengan tajuk PAS MESTI KELUAR PR? di siarkan Tranungkite pada selasa 8 Julai sekitar jam 11.tgh. Sebelum mengisi ruang arkib terdapat kira kira 46 komen. Saya membaca setiap komen dengan teliti. sekadar melihat reaksi pembaca. moga ada yang boleh diperbaiki. Terima kasih bagi yang memberi perhatian.Boleh dilihat di Tranungkite 8/7/2008(arkib).

Kesimpulan yang boleh dibuat amat mudah. Ramai berminat memberi komen tanpa membaca isi. Sengaja saya memilih tajuk yang kontroversi. Terlalu ramai yang melompat dan komen yang keterlaluan dan beremosi. Saya mengkagumi semangat sayang kepada jamaah tetapi golongan sebeginilah yang menjadi beban kepada jamaah.nickname seperti orangtua, longan, volume, jonlompey dan ramai lagi perlu memperbaiki diri dan akhlak. andai anda adalah pendokong jamaah Islam. Ada juga yang membaca tetapi dengan prasangka...mungkin kerana kesilapan teknik penulisan saya barangkali....anda boleh membaca pada posting terdahulu di sini.

Saya teringat bagaimana Salehuddin Ayubi telah menyaring tenteranya ketika ingin membuka Falastin. Siapa yang tidak berqiamulail di waktu malam diasingkan. Saya tidak bermaksud mendesak setiap kita yang mendokong perjuang Islam bersifat begitu walaupun itulah yang sepatutnya. Namun kita perlu menjauhkan diri dari sifat yang menghalang turunnya pertolongan Allah. Di saat ulama dan pimpinan bermunajat, kita pula mengundang dosa dengan lidah dan tulisan kita. Diriwayatkan munajat Nabi Musa memohon hujan terhalang kerana ada seorang namimah di dalam jamaahnya.

Moga kita tidak menjadi pumca terhalangnya pertolongan Allah untuk kemenangan Islam bagi jamaah. Gunakan pemikiran menyaring perasaan, gunakan iman membimbing pemikiran. InsyaAllah kita akan mendapat pertolongan dan kemenangan

Tiada ulasan: