Khamis, 7 Ogos 2008

TERUNGKAINYA KEKUSUTAN


"Salam,semua ajk dpp kaw wajib hadir malam ini liqa pemuda negeri di Ipoh jam 9.30 mlm: Naqib ust Nik Abdu b Nik Aziz." mesej yang membangkitkan semangat saya. Memang menjadi rutin bulanan mengikuti Liqa pemuda negeri pimpinan Ust Suaid Din Ketua Dewan Ulama Negeri Perak. Saya mengkagumi Ust Suaid Din sejak beliau mengajar saya di sekolah menengah lagi. Namun nama Nik Abduh begitu menjdikan saya teruja.... khususnya sejak saya menjadikan tuilsan beliau dalam blognya...Politik Damai.... sebagai bahan menenangkan dan merasionalkan ahli PAS tentang isu muzakarah atau muqabalah...

Memang penjelasan Ust Nik Abduh begitu mengkagumkan... di tambah lagi dengan sokongan hujah mantap dari rakannya Ust Shari Mustafa. Menyentuh tentang siasah syariah sebagai asas membuat keputusan dalam politik. siasah syariah bukan hanya kebijaksanaan politik tanpa asas tetapi ialah kebijaksanan menggunakan hujjah syara' dalam menyelesaikan isu politik. Sebab itu kemampuan ulama yang memahami siasah syariah tidak sama dengan ulama yang tidak mendalami ilmu tersebut. Apatah lgi bagi mereka yang langsung tidak mempelajari ilmu tersebut.. Inilah asas yang membezakan antara ulama dan bukan ulama dalam memimpin ummat khususnya jamaah Islam.

PAS bukan hanya inginkan kuasa tetapi inginkan kuasa yang boleh mendaulatkan Islam. Keghairahan memiliki kuasa bersama PR menjadikan sebahagian pemimpin PAS dan ahli terlupa realiti perjuangan. Ada yang sanggup menunduk melebihi batas keizinan syarak demi menjaga hati rakan sekalipun rakan tidak memperdulikan asas perjuangan kita. Ust Nik Abduh antara lain mengingatkan di awal ucapannya tentang kuasa yang di beri ini adalah ujian bagi PAS untuk mempelajari bagaimana mengurus kuasa. Mungkin jua untuk membersihkan PAS sebelum dianugerahkan kemenangan mutlak.
Paling menarik ketika menjawab soalan hadhirin tentang isu pemimpin menipu ahli apabila menafikan adanya pertemuan. Beliau menjelaskan bahawa pertemuan itu perkara biasa malah penafian itu adalah hak pimpinan dalam menjaga strategi parti. Malangnya ahli mendesak sesuatu yang tak perlu mereka tahu... Sayangnya buah itu gugur sebelum masak...Indahnya berjamah jika kita memahaminya.

Moga Allah sentiasa menjaga perjuangan suci ini. Moga terungkai kekusutan selama ini .membelenggu sabahagian ahli yang memang keliru...Terima kasih Ustaz Nik Abduh dan Ust Mustafa.

Tiada ulasan: