Selasa, 5 Ogos 2008

MENULIS UNTUK APA?


"Iman tak dapat di warisi, sedang anak nabi Nuh pun derhaka padanya. Itu anak nabi...apa lagi kita ni setakat ustaz je...." itu Antara luahan dan alasan apabila kita dikaitkan dengan kegagalan mendidik keluarga. Bila kegagalan mengajak isteri menutup aurat pula hujah nabi Luth dijadikan sandaran. Untuk bapa pula ada contoh nabi Ibrahim yang ayahnya tukang buat berhala. . Saya cuba menyelak tafsir Ibnu kathir berkaitan surah Attahrim. Di dalamnya ada seruan agar kita menyeru diri dan keluarga agar selamat dari neraka. (ayat 6).Dalam ayat 10 ada cerita isteri Luth dan Nuh yang derhaka. Ayat 12 pula isteri Firaun yang beriman. Semuanya dalam satu surah.

Apakah semua itu memperlihatkan kegagalan mereka mendidik keluarga. Itu belum dicampur kegagalan Nabi Muhammad SAW menarik bapa saudaranya Abu Tholib memeluk Islam. Lebih memeningkan jika ditambah peristiwa perang Jamal yang membabitkan isteri Rasul dengan Ali yang juga menantu tirinya , sahabat dan sepupu nabi. Apakah Nabi Muhammad juga gagal???? Nak lagi???? Apakah Allah gagal mentarbiah Iblis sehingga engkar dan menolak perintah Allah. Na'uzubillah. Maha suci Allah dari sifat kelemahnan dan kekurangan. Apakah semua alasan ini membolehkan kita berlepas tangan dari tugas dan tanggungjawab???

Saya bersetuju dengan semua hujjah itu bagi manyatakan bahawa pendidikan hanyalah usaha. Allah memberikan hasilnya. Namun jika hujjah anak nabi NUh.... ingin saya bertanya sejauh mana kita berusaha??? adakah seperti Nabi Nuh yang tak jemu walau di saat akhir ketika bumi telah mula disirami air dan banjir besar mula melanda. Al Quran menceritakan rintihan Nuh : Aku menyeru kaumku MALAM DAN SIANG , tiadalah mereka menerima selain semakin jauh dariku...... MALAM DAN SIANG adalah bukti kesungguhan.... Nabi Muhammad SAW berdakwah kepada Abu Tholib sehingga di hujung usia Abu Tholib..... Adakah kita telah melaksanakan begitu????

Di dalam masyarakat kita kerapkali kita temui hujah: dan bertahun mengaji pun tak berubah juga ... BAIK TAK PAYAH NGAJI.... ( betulke?). pakai tudung pun kuat mengumpat... BAIK TAK PAYAH PAKAI TUDUNG... (betul ke?). Namanya berulang alik solat ke masjid tapi buat fitnah... BAIK TAKPAYAH SOLAT.... ( betul ke?).

Kita kena membezakan antara usaha dan hasil. Usaha milik kita...Hasil ketentuan Allah. Layakkah kita menyalahkan anak kita jika usaha kita mendidik mereka hanya 40%? Mampukah kita berlepas diri di hadapan Allah jika isteri kita mendaakwa kita hanya menyuruhnya taat kepada Allah beberapa kali dalam perkongsian hidup berpuluh tahun dengannya???.... setelah usaha bersungguh seperti nuh As dan junjungan nabi kita muhammad saw lakukan, maka mungkin mampu untuk kita berhujjah di depan Allah nanti.

samalah...... sudahkah kita mendidik ahli jamaah kita dengan usrah dan tarbiah dengan tuntutan yang sebenarnya.... jika sudah.. maka wajarlah kita membandingkan kegagalan kita dengan golongan di atas... jika Tidak?????????? MAMPUKAH KITA BERDEPAN DAN BERALASAN DENGAN ALLAH.... NUH PUN GAGAL, LUTH PUN GAGAL MALAH MUHAMMAD SAW PUN GAGAL........ Saya rase saya tak mampu......

Tiada ulasan: