Sabtu, 11 Oktober 2008

CUKUP SAMPAI DI SINI

Membaca sejarah memang penting. Namun memahami latar belakang sejarah itu asas yang lebih penting. membaca sejarah perbalahan sahabat Rasulullah seperti Saidina Ali, Muawiyah dan Aisyah tanpa mengenli peribadi sahabat dan latar belakang suasana di zaman sahabat mungkin tambah menimbulkan kecurigaan terhadap perkembangan Islam. walau tak dizahirkan pun keresahan itu tetap timbul.

Demikianlah dalam sesuatu isu yang melahirkan perdebatan panjang. tanpa mengikuti dari awal perkembangan atau asas perbincangan atau perselisihan pendapat tentunya melahirkan kelompok yang taasub malah memecahkan jamaah. Semakin panjang dibahaskan maka semakin timbul berbagai isu bagi mempertahankan hujjah masing masing. Maka semakin bertambahlah ruang perbalahan.

Akhir akhir ini telah mula lahir suara yang cukup tidak senang dengan apa yang berlaku apatah lagi cabar cabar mencabar sesama jamaah .Yang suka ialah mereka yang mahu jamaah berpecah atau sedang membina pengaruh peribadi. Wallau hu A'lam! Di Mana untungnya? Tahniah kepada Ust Nik Abduh yang menampakkan kematangan dalam menangani cabaran. Jua Roslan. Ust Din Tantawi lebih jelas lagi sikap menyatakan bahawa cabaran tidak akan disambut melainkan dari musuh atau bersedia berada di pihak musuh. Cabaran sesama jamaah hanya akan menimbulkan perpecahan. Assyahid Hasan AlBanna menyatakan KEWAJIPAN KITA LEBIH BANYAK DARI MASA YANG KITA MILIKI. Lebih jelas bacalah Syeikh Muhammad alkhattib terhadap risalah Taalim Hassan AlBanna. telah diterjemahkan.

Dilaporkan selepas mesyuarat Pusat, suasana baik terus berlaku. Itulah sepatutnya! Namun sedarkah kita apa yang berlaku diperingkat bawah? Apatah lagi kita terus memanjangkan di forum terbuka. Ianya mesti DIHENTIKAN!. Cukuplah menjadi perbahasan didalam mesyuarat Pusat. Tak puas hati selesaikan di mesyuarat. Tak puas hati juga...sila keluar dari jamaah!! jangan jadi duri dalam jamah. Keputusan mesyuarat adalah rahsia melainkan untuk dilaksanakan. Apa yang terjadi dalam mesyuarat adalah rahsia! bukan untuk di jaja.

Setelah meneliti sekian lama yang ternyata kuncinya ialah DAKWAAN ada usaha membawa PAS ke dalam UMNO? Betulke ??? telah dinafikan oleh Presiden dan timbalan Presiden! tak percaya???? sila datangkan bukti!!! DAKWAAN ada pertemuan di LONDON antara Timb Presiden dan Najib ternyata BOHONG!!! penyebar berita sendiri menafikan,,, tersilap katanya...berapa lama Timb Presiden menanggung bebannya... Tiada pun permohonan maaf dipohon!!! Al Quran mengajar dalam surah Alhujurat " Jika datang kepada kamu orang fasiq membawa berita hendaklah dikaji!!! adakah sumber itu dikaji??? malah setelah penafian dibuat masih lagi tak percaya. Lebih percaya sumber UMNO (katanya) dari kenyataan timb presiden sendiri???

Kuncinya tetp satu dari dulu. TUDUHAN usaha membawa PAS ke dalam UMNO. lalu diheret beberapa nama pimpinan pusat termasuk Presiden. Dijadikan pula Mursyid Am sebagai hujjah. Tak cukup dengan itu diwujudkan kumpulan Trengganu. di balas dengan istilah Erdogan... memang seronok dan menarik...saya yakin pencaturnya gelak besar!! ha...ha...ha...!

Kesimpulannya mudah. Isu tersebut dinafikan. BERHENTI!!! KALAU ADA BUKTI SILA DEDAHKAN. saya terbaca telah ramai mencabar..dedahkan secara terperinci siapa yang berbincang nak bawa PAS masuk UMNO? kalau ditawarkan itu bukan usaha dari PAS!!! jangan salahkan pimpinan PAS. Presiden tegskan usaha perkukuh PAS dalam pakatan Rakyat mesti dilakukan!!! bukan hanya kukuhkan PR tetapi PAS DALAM PR...lain kali kita panjangkan........

Tiada ulasan: