Isnin, 1 Disember 2008

ANDA BANGGA MENJADI MELAYU???

Kita berbicara tentang Melayu tetapi ramai dari kita tidak mengenal apa itu melayu. Kita hanya mewarisi sesuatu yang kita sendiri tak pasti. Sejarah menyatakan kita tuan di bumi ini.Tak lebih dari itu yang kita ketahui. Asal usul kita mesti diselidiki. Susur galurnya panjang. Ianya berakhir dengan adam AS atau Beruk Darwin. Saya tak pernah menerima jauh sekali mengaku teori Darwin. Saya meyakini dari keturunan Adam AS.

Teori menyatakan Melayu dari Austronesia Yunan.Menjelma Melayu Proto. Ianya keturunan asli semenanjung yang dikatakan datang 2500 sebelum masihi. maknanya lebih 4800 tahun lampau. Melayu Deutro yang dikatakan asal usul kita hanya datang sebelum 1500 masihi. Ianya teori. mungkin betul mungkin salah. Yang tak mungkin salah ialah kita keturunan Adam kerana ia terkandung dalam Al Quran. Anda ragu??? mungkin anda keturunan Beruk Darwin. Saya cucu cicitpiut Adam. Soalnya Adam berbangsa apa???? Al Quran tidak menyatakan jawapannya. MUngkin Adam tidak berbangsa. Dia berbangsa manusia. Atau sememangnya bangsa itui tidak penting lantas Al quran tidak memperdulikannya. Saya cenderung kepada keduanya. Anda bagaimana????

Masing masing bangsa bangga dengan bangsa mereka tetapi semua mereka hakikatnya dari keturunan yang satu. Satahu saya tiada bangsa yang lebih berbangga dengan bangsa mereka selain Yahudi. Bagi mereka tiada bangsa yang lebih mulia dari bangsa mereka. Semua harta dunia milik mereka. Seluruh bumi ini anugerah Allah untuk mereka. Mereka berbangga antaranya kerana ramai keturunan mereka menjadi Nabi dan rasul. Mereka ada asas untuk berbangga. Saya sedang mencari asas apakah yang saya boleh berbangga tentang melayu selain saya seorang melayu Islam. Hang Tuah?? Saya lebih meyakininya sebagai pengiring Puteri Hang Li Poh. Bukan Melayu. Lihatlah persamaan antara nama mereka. Melayu tiada nama bermula Hang. Mahsuri???? Hanya sebuah skandal lagenda melayu.

Bangsa Yahudi menganggap selai Yahudi ialah Goyyem iaitu binatang. Bermuamalah riba sesama Yahudi adalah haram walaupun merekalah pencetus riba di dunia. Segala penindasan hanya untuk kaum selain Yahudi.Yahudi menganggap mereka memiliki ketuanan di dunia ini bukan hanya di Malaysia. Mereka akan menolak dan menzalimi sesiapa sahaj sekalipun mereka meyakini dan menanti rasul akhir zaman. Ianya ditolak hanya kerana bukan Yaudi. Abdullah bin Salam mengakui dan mendedahkan kebenaran ini.

Rasulullah orang Arab Quraisy bani Hasyim. Satu qabilah ternama dan mulia. Rasulullah tidak pernah meleboihkan orang arab dari selain arab. Tidakkah kita membaca kisah Bilal Al Habsyi, Suhaib Arrumi, Salman al Farisi dan sahabat sahabat lain lagi? Terjumpakah kita kisah Rasulullah mendiskriminasi mereka. Bilal diangkat menjadi Muazzin dan kekal hingga kini nama si Bilal keturunan Al habsyi dengan penuh kemuliaan. Arab ada kemuliaan kerana Rasulullah berketurunan arab, Al Quran menggiunakan bahasa Arab. Tetapi hadis menjelaskan "Tiada kemuliaan bangsa Arab dari selain arab" berkulit merah dengan kulit hitam meleinkan dengan taqwa.
Inginkah kita melayu MULIA??? TAQWALAH SATU SATUNYA JALAN KEMULIAAN ITU!!!

Tiada ulasan: