Khamis, 29 Januari 2009

TAJOL AKAN BAWA DIRI

Berita melaporkan tindakan Tajol Rosli meletakkan jawatan gara gara penghijrahan ADUN Bota ke PKR. Walaupun respon awal Tajol Rosli menyatakan bahawa UMNO tidak terjejs dengan penghijrahan ini, namun Tajol terpaksa akur, ianya isyarat protes kepada kepimpinannya.

Tajol Rosli pernah menawarkan untuk bersara menjadi MB satu ketika dulu di saat kegemilangan UMNO Perak. Ketika itu ada ura ura beliau akan digantikan dengan orang lain. Tajol menggantikan Ramli Ngah Talib yang terpaksa di bawa ke Kuala Lumpur sebelum disemadikan tanpa sebarang nisan walaupun di kampungnya sendiri. Namun watak Tajol yang nampak cool menyebabkan beliau kurang bermasalah diperingkat awal kembalinya ke Perak. Tajol juga menumpang watak ayahnya yang pernah menjdi MB Perak dengan watak yang cool. Namun angin pertukarannya telah merubah watak Tajol yang nampak cool menjadi agresif. Kemuncak tembelang watak Tajol Rosli ialah setelah kekalahan BN di Perak. Beliau mempamerkan jagoannya di DUN Perak.

Mac 2008 menyaksikan rakyat Perak menolak pemerintahan dan kepimpinan Tajol Rosli.Kesannya bertambah setelah beliau gagal menyempurnakan janji dan cita cita 31 ogos nya. Kini kepimpinannya di dalam UMNO Perak di cabar. Beliau kecundang di Grik.Orang Grik marah apabila Tajol menyerahkan kerusi Parlimen Grik kepada Gerakan. Mungkin itu tanda kemelayuan UMNO Tajol Rosli. Tiada pilihan terbaik buat Tajol selain meninggalkan kerusi Pengerusi Perhubungan UMNO Perak.Lebih awal lebih selamat, sebelum tiga ADUN yang dikatakan bersiap sedia mengemas bilik UMNO untuk berhijrah rumah.

Barangkali ianya satu tragedi buat orang angkuh seangkuh Tajol Rosli yang mengimpikan kerusi MB kembali pada 31 Ogos lalu. Kini zaman keangkuhan sudah berlalu dan keadilan mengambil tempatnya.Sememangnya yang angkuh akan kecundang sebagaimana Wan Farid yang dikatakan angkuh kecundang di Kuala Trengganu...

Tiada ulasan: