Ahad, 19 April 2009

MUHASABAH MENJELANG PEMILIHAN PAS

BLOG UST NASARUDIN TANTAWI.- warnai perjuangan dengan biah islamiah.

Perjuangan ini adalah untuk Islam . Ianya digerakkan oleh Rasulullah saw dan kemudian diwarisi sejak itu oleh para sahabat rhm. sehinggalah hari ini, perjuangan tersebut dikemudi oleh para ulama' sebagai pewaris yang hak.

العلماء ورثة الأنبياء

Inilah perjuangan yang kita warisi . Perjuangan untuk mendaulatkan Islam dan syariatnya .



Perjuangan untuk menyebarkan Islam dan menyeru manusia agar kembali kepada cara hidup yang diredhai oleh Allah swt .

Perjuangan membasmi segala maksiat dan mungkar yang mengheret ummat ke dalam kancah jenayah , gejala sosial dan krisis nilai yang membinasakan tamadun kemanusiaan . Perjuangan ini juga adalah untuk memartabatkan nilai - nilai murni sehingga membentuk sebuah negara yang aman , sejahtera , maju , membangun dan mendapat keampunan daripada Allah swt .

Justeru itu , intima' [ penglibatan ] kita dengan perjuangan ini tidaklah untuk memburu kepentingan peribadi dan tidak sekadar untuk berpolitik mencari kuasa dan pengaruh .

Memahami dan menginsafi betul duduk perkara ini bahawa perjuangan kita adalah perjuangan Islam dan jamaah ini adalah gerakan untuk memobilisasi ummah agar bangkit berjuang , maka marilah kita membina biah [ suasana ] islami dalam perjuangan yang kita dokong ini .

Suasana Islam yang saya maksudkan ialah satu keadaan persekitaran jamaah yang membawa kita merasai pengabdian diri kepada Allah swt . dalam setiap detik kita bersama jamaah .

Kita tidak mahu suasana Islam itu hanya wujud sewaktu kita berusrah , bertamrin , berkuliah dan seumpamanya . Sementara keadaan dan waktu yang lain , tidak jelas suasana Islam yang kita perjuangkan , sebaliknya sarat dengan fitnah , umpat mengumpat , kutuk mengutuk , salah sangka , kebencian dan 1001 keadaan yang menambah dosa dan menumbuhkan noda .

Inilah yang selalu saya sebut , bagaimana kita berjuang , semakin lama dan semakin kuat kita berjuang semakin banyak dan semakin bertambah dosa kita . Sedang kita berjuang malah melibatkan diri dengan jamaah islam ini adalah untuk kita menghampirkan diri [ taqarrub ] kepada Allah swt .

Ingatlah , kita berjuang bukan untuk berpolitik . Kita berjuang bukan untuk berkuasa . Kita berjuang bukan untuk mencari pengaruh . Sebaliknya kita berjuang untuk mendaulatkan Islam sementara politik , kuasa dan pengaruh hanya alat untuk mencapai matlamat yang kita perjuangkan itu .

Warnailah perjuangan ini dengan warna - warna Islam yang tentunya indah melalui akhlak , fikrah dan aqidah perjuangan yang berasaskan manhaj an Nabawi .

1 ulasan:

Anak Pendang Sekeluarga berkata...

"Dan orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah (untuk membela Islam) dan orang-orang (Ansar) yang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam yang berhijrah itu), merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka beroleh keampunan dan limpah kurnia yang mulia." (Al-Anfaal 8:74)

Salam ziarah dari saya,,blog yang menarik ,jemput muzakarah di blog saya....dan jadikan blog saya sebagai rakan anda..tq