Ahad, 19 April 2009

SELAMAT DATANG JOM HEBOH.

SELAMAT DATANG JOM HEBOH.
Belum pun sah menjadi milik umNO, belum pun berusia tumbuh gigi, jom heboh yang diharamkan kerajaan PR kembali ke Perak bumi diredhoi. DS Nizar mengharamkan jom heboh kerana ia sebahagian yang di fatwakan oleh mufti. Sua Rase diizinkan malah DS Nizar dan isteri turut sama meraikannya.

Di maklumkan bahawa jom Heboh akan berlangsung di Kem Tentera Laut Lumut yang dikhabarkan akan diistiharkan sebagai Bandar Maritim . Kem tersebut yang mempunyai penghuni sekitar belasan ribu kebanyakannya adalah bangsa melayu. Barangkali inilah hadiah pertama Zamri untuk orang melayu yang khabarnya menyokong umNo. Kem ini terletak berhadapan Pulau Pangkor, tanah tumpahnya darah Zamri. Tidak mustahil feri feri akan disediakan untuk penduduk pulau secular pertama itu turut berpesta.
Jom Heboh pernah difatwakan haram oleh harusani. Walaupun dalam banyak hal mufti Perak ini banyak yang harus dari haram nya , namun beliau agak konsisten dalam isu jom heboh yang dulunya sure heboh waktu difatwakan haram. Mungkin kerana semangat melayu yang tinggi dan yang musnah adalah bangsa melayu. Harusani mengharamkannnya setelah kajian dibuat menyatakan orang melayu adalah sasaran kemusnahan. Ia diharamkan semasa Tajol Rosli MB. Akhirnya kerajaan BN Tajol mengenepikan pandangan mufti. Apabila PR memerintah walaupun tidak disenangi datuk mufti, DS Nizar mengharamkan Jom Heboh kerana itu sabahagian inti perjuangan PAS. Mungkin ada yang beranggapan pengharaman ini adalah kehendak DAP agaknya.

Kini setelah kerajaan HARAM Zamri yang diredhoi oleh mufti kembali ke Perak, Jom Heboh datang meraikan kemenangan rampasan kuasa tersebut di Lumut. Saya belum melihat reaksi Dato Mufti sebagaimana reaksinya terhadp bacaan Al Quran Nga Kor Meng. Apakah pandangan datuk mufti telah luntur kerana restu kepada kerajaan haram ini? Atau baginya barangkali biarlah jom heboh kembali asalkan umNO berkuasa….kalau begitu…jemputlah mufti membacakan doa memulakan jom heboh agar yang haram menjadi Harus…

Bagi masyarakat melayu..barangkali inilah keinginan yang dinanti...umpama kerinduan berpanjangan....masanya melepas rindu...

Tiada ulasan: