Rabu, 8 April 2009

MUHASABAH UNTUK KITA

Menikmati kemenangan menghilangkan segala penat lelah sepanjang kempen dilaksanakan. Biarpun hujan membasahi sepanjang perjalanan , namun hujan itu ibarat siraman yang menambahkan kesegaran dan semangat perjuangan.

Penyokong dan pendokong PAS kembali dengan dua kemenangan. Dunia dan akhirat InsyaAllah. Bagi yang tersasar dalam niat dan keikhlasan moga berkesempatan memohon keampunan. Bagi yang terlanjur dalam semangat dan kehangatan kempen moga dapat memikirkan keterlanjuran. Apa pun kemenangan adalah dari Allah yang menguji kesyukuran hamba terhadap anugerahnya. Jangan terleka..jangan terlupa dan bangga di atas usaha kita semata.

Bagi penyokong umNo mungkin kekalahan di Bukit Gantang khusunya tiada memberi apa apa kesan kepada mereka. Mereka tetap pulang dengan keuntungan. Mereka bukan mencari kemenagan tetapi mencari keuntungan. Mereka dapat apa yang mereka inginkan. Sebahagian mereka tidak memperdulikan nilai iman yang dicagarkan. Terlalu banyak luahan yang tidak memperdulikan soal iman. "Biarle masuk neraka pun," Tak de Islam pun kami hidup juge" "tak de umNO mampus le kome" dan entah apa lagi yang tak tergamak menulisnya..

Hakikatnya muhasabahpaling perlu sepanjang apa yang kita lalui. Muhasabah untuk membina kembali iman yang tercalar, akhlak yang tersingkir. Muhasabah terhadp sokongan yang dimiliki, bagaiman untuk diisi, mengatur menagih sokongan lebih 19,000 yang membenci, Ribuan yang tak peduli soal mengundi dan komposisi kaum bagi memastikan kerusi yang bakal dimiliki dalam pilihanraya akan datang.

Bagi pendokong PAS khususnya, walaupun kita bertanding dan wakilkita menang, harus diingat kerusi melayu yang masih lagi sukar kita miliki. Memahamkan mereka erti undi, nilai akhirat yang mesti difahami. Apatah lagi keterlibatan mufti secara hampir langsung dalam kempen kali ini. Sentimen melayu terhadap bangsa , institusi agama dan kesultanan yang dieksplotasi sepenuhnya umNO melalui pelbagai media mereka harus ditembusi.

Saya melihat sendiri bagaimana pendokong dan juru kempen umNO begitu sentimental dalam isu derhaka dan bangsa. Mereka berbicara dengan lidah dusta pemimpin mereka yang disalurkan melalui KORAN Utusan dan TV yang saban hari menembusi bilik mereka. Tembok malas berfikir dan menimbangkan hujah adalah barah yang akan menjahanamkan bangsa. Mereka dijauhkan dari menerima maklumat Pakatan Rakyat seumpama menjauhi penyakit kusta di zaman dahulu kala.

Kerja pilihanraya mesti diteruskan. Walau suhu kepanasannya agak reda namun tempoh 3 tahun bukanlah lama. Dalam konteks Perak, semua kemungkinan boleh berlaku. Najib yang mengambil alih kepimpinan negara sudah pasti inginkan majoriti dalam parlimen bagi memudahkan kerjanya.

Sejarah membuktikan umNO cemerlang setiap kali peralihan kepimpinan kerana rakyat belum memahami tembelang dan temberang mereka. Mahathir meninggalkan TG NiK Aziz skesaorangan di Parlimen. Pak Lah merampas Trengganu dan menghumban ramai jagoan PR dari Parlimen . Apakah Najib jua ingin mengambil kesempatan yang sama???

Najib sedang membina imejnya... Dia tidak akan mampu bertahan lama...namun jika mampu untuk meraih sokongan rakyat untuk seketika sudah cukup. Israel adalah contoh yang sama. setiap awal kepimpinan , sidang damai akan berlangsung, akhirnya di saat kepercayaann memuncak di ketika itulah musuh akan dihancurkan selumatnya... saya yakin model Jahiliyah adalah sama dan umNO adalah pewaris model Jahiliyah di bumi kita!

Tiada ulasan: