Isnin, 29 Jun 2009

KENANG BUDI TERGADAI BODY

Nabi Ibrahim AS adalah bapa nabi nabi. Kisah Nabi Ibrahim amat getir. Sejarahnya terungkap di dalam Al Quran. Ibrahim adalah antara nabi ulul Azmi pilihan Allah SWT. Kisah pegorbanannya yang getir amat menyentuh hati.

Nabi Ibrahim dibesarkan oleh ayahnya Azar, Seorang tukang buat patung berhala. Ibrahim pernah diperintah menjual patung berhala tersebut. Sebagai anak, sewajarnya Ibrahim menurut. Namun Ibrahim melakukan sebaliknya. Beliau ke pasar membawa berhala, bukan menjual, tetapi mempersoalkan masyarakatnya tentang kebijaksanaan mereka menyembah makhluk yang langsung tak bermanafaat kepada mereka. Apatah lagi patung itu buatan ayahnya... SUNGGUH IBRAHIM TAK MENGENANG JASA AYAHNYA YANG MEMBESARKAN BAGINDA....

Nabi Musa juga adalah antara nabi yang melalui kegetiran panjang di zamnnya. Berhadapan dengan kaumnya yang degil dan kerajaan yang angkuh dan sombong. Kisah Nabi Musa dihanyutkan oleh ibunya ke sungai Nil... ditemui isteri Firaun... Nabi Musa dibesarkan di dalam istana Firaun. Firaun membiayai sepenuhnya perbelanjaan Musa...BUKAN PINJAMAN YANG DIKENAKAN FAEDAH... SEGALANYA PERCUMA.. Makan munum dan pakaian Musa adalah dari harta Firaun... sayangnya Musa menentang Firaun...bukan hanya idea tetapi kematian Firaun di Laut adalah kerana Musa...kalau tidak keterlaluan dikatakan.. Musa lah penyebab kematian Firaun.. SUNGGUH MUSA TAK MENGENANG BUDI DAN JASA FIRAUN!!!

Dua kisah nabi diatas adalah antara ribuan contoh yang dirakamkan AlQuran... Saya tak pasti apakah ulasan Zahid Hamidi berkenaan kedua kisah yang dipaparkan... Saya pasti dan amat pasti Zahid Hamidi memahami kisah tersebut.... Kedua kisah tersebut berkaitan penentangan orang yang dipelihara terhadap ibu bapa yang memelihara dan berjasa kepada mereka...itu belum dicampur kisah pemuda Ashabul Ukhdud lagi... Wajarkah penentangan mereka... Apakah mereka tidak terfikir jasa orang yang membesarkan dan menanggung perbelanjaan mereka...
BUKAN HANYA MEMBERI PINJAMAN DENGAN FAEDAH ATAU BANTUAN DARI WANG YANG DIKUTIP DARI RAKYAT..!

Entahlah apakah Zahid faham apa yang diucap ketika berucap di hadapan murid sekolah di Bagan atoh.. Mungkin zahid sedang mengajar mereka agar kenanglah jasa dan budi orang... Bila orang berbudi kita mesti berbahasa... Kalau orang memberi kita WAJIB membalasnya.! Kalau seseorang lelaki memberikan sesuatu kepada seorang gadis, Gadis itu mesti membalas pemberian lelaki tersebut... APAKAH ZAHID MAHU BUDI ITU DI BALAS WALAU DENGAN BODY???

Sah umNo ajaran sesat sepertimana di sebut TGNA kalau itu yang di ajar Zahid...atau mengajar budaya WAJIB membalas budi tanpa menilai wajar di balas atau tidak... Tanpa nilai dosa dan pahala..baik dan buruknya... Jangan mengongkong pelajar dan generasi baru dengan teori songsang dan sesa kamu wahai Zahid... Sia sialah ajaran Tuan Guru di Izzuddin Shah dulu kalau itu yang kamu faham dan wariskan dari mereka...Itulah ajaran sesat namanya.....

6 ulasan:

azhar berkata...

salam..zahid cakap tak serupa bikin ...anak dia orang dah bagi hadiah..cinta...cinta...boleh zahid bagi body anak dia pada mamat yg dia tumbuk tu...kah...kah..kah..
zahid cakap tak pakai otak..kena batang hidung baru tau...

Tanpa Nama berkata...

Kalau macam tu ceritanya ...

Saya jadi guarantor kepada seorang utk belajar luar negara ... patut tak dia berterima kasih kepada saya ?

Lepas belajar ... tak jumpa saya pun ... tiba-tiba sampai surat Mara ... minta saya jelaskan hutang belajar tu ... patut tak saya marah ?

Adekah saya patut berterima kasih kepadanya ... kerana tak de lagi surat dari MARA ?

Atau dia patut berterima kasih kepada saya kerana dia hidup senang sedangkan saya masih macam dulu ... hidup berhutang ?

Nani Cheras

Tanpa Nama berkata...

org pas sume, ko tulis mcm umno tu firaun.korang de pkr x kalo koarang menang ms pru 13 nanti,tol2 ke korang ley jd bersih?nak ke PKR amalkan islamdlm pentadbiran.setuju ke DAP?tol2 ke korang bleh suruh bank hapuskan malan riba?ko rs org bussiness cinelah stuju tak?DAP bising x ko rs.terus terang aku kate aku x yakin islam 100dpt ditegakkan kerana PAS hanye penumpang dlm PR.banyk halangan.akhirnye PAS sm gak mcm umno sbbnye bnyk parti kene jg hati.aku harap pas dpt wujud sebagai parti islam tunggal supaye islam benar2 dpt dtegakkan tanpa bnyk halangan.kalo x smje mcm umno.cube kite sm2 pikir.nak ke anwar tegakkan islam.aku tengok die pun sekular gak.tlg pikir lah

Tanpa Nama berkata...

sepanjang 8 hari kuan yew di malaysia, ada kabaran maklumat yang di terima dan ceritanya cukup mengejutkan. ia tidak menyentuh tentang isu penghantaran pasir skala besar-besaran oleh nizar namrud di perak kepada singapura sewaktu 3 bulan terakhir pemerintahan beliau, sebaliknya ia melibatkan kisah gempar anwar attaturk.

apakah yang dibisikkan oleh kuan yew kepada hj hadi mengenai cerita anwar attaturk sewaktu dia menjadi timbalan perdana menteri ? george yeoh adalah individu ke 2 selepas kuan yew yang mengetahui maklumat rahasia anwar ?

sy mencabar haji hadi untuk mengistiharkan maklumat sulit yang diterima dari singapore dan sy mencabar haji hadi supaya menjadi ulamak yang berkata benar !

SILA ISTIHARKAN KEPADA UMUM MAKLUMAT BESAR YANG KAMU DENGAR SENDIRI DARI MULUT LEE KUAN YEW BAHAWA RISIKAN SINGAPURA SEMEMANGNYA MENGETAHUI KEGIATAN TIDAK BERMORAL ANWAR ATTATURK DALAM KEGIATAN LIWAT !


HAJI HADI BIN AWANG, KAMU SUDAH MENDENGAR SENDIRI DARI MULUT LEE KUAN YEW BAHAWA PIHAK RISIKAN SINGAPURA PUNYAI PITA RAKAMAN KEGIATAN TIDAK BERMORAL ANWAR ATTATURK DI SINGAPURA SEMASA DIA MENJADI TPM !


sila umumkan di akbar ape yg kamu ketahui...

dato' berkata...

perhatian kepada yang menulis tanmpa nama...sila tumpu kepada topik...jangan merapu tak tentu hala...menjadikan ruang komen saya tak bernilai dengan tulisan anda...saya akan perhatikan...jika perlu saya akan halang tanpa nama...sebab tanpa nama tu hantu.... mungkin hantu tuya...

parpubasi berkata...

Anak Sengat, org yg tulis tanpa nama ni ibarat keluar rumah lupa pakai seluar... baju dia pakai, kasut dia pakai, topi keledar dia pakai tapi malang sekali lupa pakai seluar..... Org sembang bola, dia sembang bola. org sembang michael jackson meninggal, dia pun sembang benda yg sama. org sembang pasal saham, dia sembang pasal saham...... tapi TIN KOSONG juga la ini org.... Kesimpulannya, jgn dilayan manusia2 tanpa nama ni yg berselindung di sebalik seluar dalam sendiri.....