Isnin, 22 Jun 2009

PERANG SIFFIN, PERANG JAMAL...APA SIKAP ANDA???

Mengimbau sejarah keagungan Islam amat indah. segalanya manis. Ukhuwwah terbina, kasih sayang sentiasa membaja. Kewafatan rasul bukan titik perpisahan. Abu Bakar menyambung perjuangan. Umar menambah kemenangan.

Islam semakin berkembang di zaman Utsman. Sahabat bertebaran. Bukan Islam sudah bernaung di bawah panji keadilan Islam. Ramai negara ingin bersahabat dan bekerjasama. Paling ketara , Munafiqin ingin menumpang tuah yang sedang berbuah. Kalau dulu mereka jauh untuk bersama, namun peluang kemenangan menjadikan Islam umpama anak gadis yang menjadi rebutan. Hanya dengan melagakan pimpinan atasan mereka mampu berada di puncak kekuasaan. Kestiaan tak berbelah bahagi ditunjukkan. Kepandaian dan kesetiaan ditunjukkan hingga mereka berada di samping sagabat terbilang.

Kematian Saidina Utsman yang dibunuh adalah pencetus kekalutan. Saidina Ali yang dilantik mengantikan utsman sangat sayang kepada Utsman. Ketika kekalutan, Ali menghantar hasan dan husin anaknya mengawal saidina Usman. Malangnya pembunuhan berlaku jua. Ali dituntut membalas kematian Utsman. Muawiyyah adalah antara mereka yang sangat sayang kepada usman, ditambah ada talian persaudaraan. Muawiyyah mungkin anatar yang terkesan dan paling sedih dengan kematian utsman. Kesannya berpanjangan hingga tiada lain dihatinya ketika itu selain menuntut pembunuh usman diadili.

Saidina Ali melihat di sudut lain. Bukan melindungi pembunuh Usman. hanya ada keutamaan lain mententeramkan negara. Ketika inilah beberapa munafiq mengapikan permusuhan. Kasih sayang sesama sahabat cuba dihilangkan. Muawiyyah digesa menentang Saidina Ali. Pertembungan yang bermula dengan pertembungan idea dalam meletakkan keutamaan akhirnya menjadi permusuhan berdarah yang mengorbankan sebahagian sahabat Rasulullah. Siapa yang bersalah??? saidina Ali atau Muawiyyah? Keduanya berijtihad.

Saidina Ali adalah sahabat, sepupu, dan menantu Rasulullah. Muawiyyah adalah sahabat dan penulis wahyu baginda. Keduanya dikasihi rasulullah. Keduanya mengasihi Allah. Muawiyyah bukan seperti umNO sebagaimana yang digambarkan seorang perwakilan ketika membahas dan menjadikan kisah perang siffin sebagai sokongan hujjah! perumpamaan yang salah dan BODOH dari hakikat kebenaran! Bolehkah anda menerima Muawiyyah seperti Najib Tun Razak? kalau boleh ... anda juga sama BODOH nya dalam mengkiaskan sesuatu yang jauh dari kebenaran!

Lebih menyayat hati umat Islam ialah perang Jamal. Saidina Ali dan Saidatina Aisyah. Bukankah Aisyah isteri nabi, sahabat yang banyak meriwayatkan hadis, malah ibu tiri kepada isteri Ali yang juga anak Nabi. Aisyah antara yang paling tersiksa menanggung peristiwa hadis al ifk. Fitnah yang menimpanya amat memilukan. semuanya angkara MUNAFIQ! mujurlah rasul masih hidup dan wahyu masih turun. Jika tidak mungkin Aisyah akan dituduh perempuan murah oleh sekelompok manusia yang tak beriman. Malangnya dalam kisah fitnah Aisyah...sebahagian yang membawa berita adalah kalangan sahabat dan orang yang punya pertalian dengan Abu Bakar malah Abu Bakarr lah yang menanggung perbelanjaan mereka...Bayangkan andai ketika itu adanya Blogger yang hanya suka tulisan mereka dibaca. Berita mereka disensasikan tanpa menilai kesan dan akibat kepada yang dituduh dan jamaah yang di fitnah????

Perang Jamal jua mengorbankan sebahagian besar sahabat nabi. Bagi sahabat yang mengelak fitnah, mereka membawa diri keluar dari Madinah. Ianya bermula salah faham dan pertembungan idea. Akhirnya MUNAFIQIN menyalakan api peperangan. bayangkan bagaimana peperangan antara DUA INSAN DISAYANGI RASULULLAH? BAYANGKAN KEMATIAN SEBAHAGIAN SAHABAT YANG DICINTAI RASULULLAH!. semuanya berpunca dari munafiqin yang meniup api fitnah, disambut golonganh beriman yang terlupa ingatan surah hujurat barangkali. Generasi itu adalah sebaik generasi. sebahagian mereka adalah hasil didikan tangan suci baginda. Aisyah dan Ali paling kerap mendampingi baginda...pun berlaku jua perselisihan faham...bukan hanya pertembungan idea...malah korban nyawa!

Satu soalan yang WAJIB anda JAWAB!. antara Ali dan Muawiyah anda menyokong Siapa? antara Ali dan aisyah anda menyokong siapa?

Jika anda menyokong Ali adakah anda layak menempelak dan menghina Muawiyyah? atau menghina Aisyah? SIAPA ANDA BERBANDING MEREKA? APA JASA ANDA KEPADA ISLAM BERBANDING MEREKA???

Jika anda menyokong Aisyah atau Muawiyyah adakah anda layak menghina dan menempelak ALI. menggelarnya dengan berbagai gelaran yang anda fikir dari otak anda yang dikuasai amarah syaitan?. JIKA JAWAPAN ANDA...SAYA PUNYA SUKA LA.... Saya cadangkan anda menilai diri anda dan jasa anda kepada Islam berbanding Saidina Ali.

Ali, Muawiyyah dan Aisyah adalah pewaris rasulullah. Mereka jua mewariskan ulama untuk ummat yang jauh dari baginda rasul..... bagi saya.... ULAMA DI SISI KITA ADALAH SAMA DENGAN SAHABAT DI SISI TABIIN! sebenarnya... disebalik permusuhan mereka ada pihak ketiga.... Siapa pihak ketiga..??? anda perlu bijak menilainya... bermula menilai siapa untung siapa rugi...kemudian.... renungi secara rasioanal dan tenang... bermula dengan menghentikan tuduhan dan sangkaan.... carilah punca sebenar... bukan hanya pada isunya ...juga kepada golongan yang sentiasa menghidupkan perbezaan tersebut!

Mungkin peristiwa perang Mustaliq atau telaga muraisi' adalah contoh bagaimana Rasulullah mematikan fitnah angkara munafiq. anda telah membaca dan memahami kebijaksanaan rasulullah ini...? jika belum..ayaoh baca Fiqh sirah tulisan Said Ramadhan ... jika malas... saya akan bantu anda nanti... buat masa ini biar anda pandai dan rajin meneliti sirah dan bertenangang mencari punca persoalan dan bagaimana menanganinya... maafkan saya...

3 ulasan:

MOHAMADAZHAN berkata...

salam,

benar sekali..fitnah umat islam berlaku sejak zaman nabi lagi.

semoga dengan sejarah lampau kita dapat mengmbil ikhtibar dengan apa yang berlaku.

sejarah hidup baginda adalah pengjaran dan panduan hidup yang terbaik.

alluqman berkata...

Fitnah....

Uthman bin Affan di bunuh kerana ketidak puasan hati siapa ??? Adakah kerana fitnah yang menyatakan Uthman mengamalkan napotisme dan kronisme ???

syawana berkata...

salam...
benar skali,fitnah mnyebabkan umat berpecah belah...lihat pautan ini bagaimana saidatina Aisyah sbenarnya bukanlah pencetus perang Jamal...ianya hanyalah fitnah utk memecah belah umat islam
http://islamterulung.blogspot.com/2010/10/peperangan-jamal-bukan-sayyidatina.html