Selasa, 9 Jun 2009

UNDANG UNDANG DAH BERKECAMUK..

"Undang undang dah tak mampu kawal keadaan, Ia telah berlaku di luar jangkaan undang undang. Undang undang menjangkakan semua akan patuh kepada undang undang. Keadan yang berlaku khususnya di Perak telah keluar dari kebiasaan undang undang" antara ungkapa Dr Abd Aziz Bari dalam penjelasan beliau di Markaz PAS Tambun Taman Meru malam tadi.


Dr Aziz yang memulakan ucapan dengan menyelongkar sejarah undi tak percaya dalam sejarah Malaysia. Bermula di Trengganu, Kelantan, Sarawak Selangor dan Sabah. Kes Ningkan di Sarawak adalah paling hampir dengan kes di Perak di mana Menteri Besar atau KM di pecat di luar dewan Undangan negeri. Kes kemenangan Ningkan telah dijadikan rujukan untuk mahkamah di negara Komanwel.

Menurutnya lagi, apa yang berlaku kerana undang undang di buat atas kepntingan individu. Banyak perkara bercanggah undang undang terutama pemisahan tiga institusi utama dalam negara. Menghalang ADUN adalah kesalahan jenayah, namun oleh kerana peguam negara tak berbuat apa apa, segalanya serba tak kena.

Apa yang menjadi masalah ialah, pelajar undang undang menjadi keliru antara apa yang dipelajari dan realiti undang undang yang terjadi. Menurutnya undang undang menjadi kacau sejak 10 tahun lalu sekitar 1993. Peristiwa pemecatan DSAI adalah langkah awal perkosaan terhadap undang undang...


Akhirnya beliau berharap agar rakyat menggunakan kuasa undi agar kekalutan ini dapat diperbetulkan. "Perlembagaan sesuatu yang hidup, namun ia memerlukan komitmen dari seluruh institusi bagi menjalankannya termasuk mahkamah, SPRM, polis dan rakyat khususnya.

Ceramah yang dipengerusikan oleh Sdr Khir Faizal turut disertai oleh Ustaz Wan Tarmizi dan Dr Khairudin malik. Turut bersajak ialah Pak Saleh Bakar. Kehadiran ramai dengan kawasan sekitar yang sempit sedikit menyesakkan.





khusyu mendengar penjelasan.

biarpun tak selesa, bukan alasan tak hadir

SB sedang merakam dari luar. tak berani masuk. sorang lagi bersembunyi bila kamera di halakan kepadanya

3 ulasan:

TBO berkata...

salam dato

ate videonye tak mandang ke pump le you tube he he

ANAKSENGAT' ( aku tak rela diperdaya umNO) berkata...

TBO,

TV antara dah rakam , teman tak payah le...
nanti cemburu plak TV tu...
bior deme yang masukkan videonya,
mahap le...teman ni alatan semuanye tinggal kat gunung Tora Bora mase rakam aksi osama dulu...

TBO berkata...

salam dato ha ha aje pandai mike muat jegele