Jumaat, 28 Ogos 2009

BERITA SENSASI MUDAH DIYAKINI, KEBENARANNYA BELUM PASTI


Terlalu banyak sms diterima tentang kematian Dato Ismail Kamus. Antara yang awal diterima sekitar maghrib. Banyak surau dan masjid telah sedekahkan fatihah buat beliau. sms terus datang mencurah..siap suruh forward kan lagi....itulah realiti dan nilai berita sensasi di malaysia.

Sehingga pagi ini masih ada berita yang diterima. Apa nak jadi ummat ku ini. Berita tak soheh yang disebarkan dah menjadi budaya masyarakat. Apa yang penting ianya sensasi.... siapa untung siapa rugi??? saya pernah diberitahu rakan yang menguruskan sebuah syarikat telekomunikasi... ada kalanya memang syarikat terpaksa buat berita hangat untuk disebarkan bagi meningkatkan penggunaan sms. Dalam isu Datuk Ismail Kamus mungkin kekeliruan dengan Ismail Saleh.

Berita sebegini dah jadi biasa dalm masyarakat kita. Pernah sebuah stesyen radio terpaksa memohon maaf kerana menyiarkan berita kemangkatan YDP Agong suatu ketika dulu. Semuanya berpunca ingin menjadi orang pertama memyiarkan berita sensasi. Islammengajar kita menyelidiki berita yang kita terima terlebih dahulu. Ianya jelas disebut dalam surah alhujurat. tetapi sedikit sekali yang menjadikan ayat tersebut sebagai panduan.

Lebih malang ulasan tersebut disertai dengan komentar sendiri yang jauh menyimpang dari hakikat. Apabila ditanya kesohehan berita jawapannya amat mudah...ustaz yang bagi tau...ditanya kembali mana ustaz tau...jawabnya entah... sewajarnya para ilmuan dan tumpuan masyarakat terlebih berhati menyebarkan berita...dalam isu Datuk Ismail kamus..terlalu mudah kita menyebarkan berita sebelum bertanya sumber sebenar berita.... tetapi apa nak dipelikkan ....mufti pun beri komen tanpa selidik asal usul berita.......malangnya ummatku

Tiada ulasan: