Selasa, 8 September 2009

Isa dan ISA

Suara suara telah mula kedengaran di Bagan Pinang mengenai siapa yang layak menjadi calon pilihanraya. Masing masing pihak menonjolkan puak masing masing. Di pihak Pakatan Rakyat, ada suara dari pemuda PKR Teluk Kemang yang inginkan calonmereka bertanding. Dipihak umNO pula, mereka saling menonjolkan peribadi tertentu yang menjadi klik mereka. Tiba tiba nama Isa muncul.

Dalam suasana menahan keghairahan, Isa memberikan respon berhati hati.Menanti pandangan semua pihak. Isa adalah antara pemimpin umNO Negeri Sembilan yang mampu pergi jauh dalah hiraki umNO. Namun disebalik kemunculan mendadak ISA rupanya menggunakan politik wang. Isa disabitkan dengan politik wang walaupun beliau telah diistiharkan sebagai Naib Presiden yang paling tinggi undinya.

ISA mungkin pilihan terbaik umNO Bagan Pasir dari sudut pandangan yang menyokongnya. Tidakdinafikan Isa ialah pemimpin veteran yang agak berpengaruh. Tidak dipastikan pengaruh tersebut hasil kepimpinannya atau pengaruh wang yang pernah digunakan hingga menjadikannya calon Naib Presiden paling berpengaruh .

Dalam keghairahan kehendak bahagian Bagan Pasir terhadap Isa, mereka mungkin belum dapat melupakan kesan Permatang Pasir yang disebabkan skandal pecah amanah. ISA mungkin sukar disabitkan dengan pecah amanah namun Isa tidak dapat lari dari isu rasuah. Mungkin penyokongnya di Bagan Pasir melihat, jika Isa sanggup berbelanja besar untuk naib Presiden umNO, tentunya Isa sanggup berbelanja lebih besar untuk memulihkan masa depan politiknya.

Bekas menteri besar itu tentunya mempunyai plan strategiknya melalui DUN Bagan Pasir untuk kembali ke kerusi Menteri besar sekurang kurangnya. Persoalannya adakah come back ISA akan dibiarkan oleh MB sekarang dan orang disekelilingnya??? Apakah Khairy Jamaludin akan mengambil peluang ini untuk mencelah ditengah dua kelompok berbalah dengan mendokong salah satu darinya atau mencetuskan puak ke tiga??

Adakah umNO negeri Sembilan menerima Isa di saat masyarakat malaysia mula mempertikaikan I. S. A ?. Tiada jalan untuk menghalang kebangkitan Isa kali ini selain menggunakan ISA untuk Isa....

Tiada ulasan: