Selasa, 22 September 2009

TERLEPAS DARI SUARA NGERI

Ketibaan Syawal satu rahmat besar bagi orang beriman. Ia adalah kegembiraan dalam kedukaan. Kegembiraan kerana kemenangan. Kedukaan kerana terpisah dengan bulan rahmat dan keampunan. Perpisahan yang belum pasti berulangnya pertemuan.

Bagi ummat Islam di Perak, berakhirnya ramadhan, bukan hanya kegembiraan kerana kedatangan syawal, namun juga kerana ia beerti berakhirnya paksaan mendengar suara Zamri yang mencelah di waktu ummat Islam menanti azan maghrib di radio Malaysia Perak - Perak FM-. Sepanjang sebulan suara Zamry diulang di Radio membaca doa berbuka puasa. Walaupun DS Nizar tidak pernah diizin memberi ucapan walau hanya ucapan Idulfitri, berlainan dengan zamry .

Di awal zamry muncul setelah azan, namun beberapa hari kemudiannya sebelum azan. Mungkin menyedari jika selepas azan, takde orang yang ingin mendengar suara ini, maka jika disiarkan sebelum azan menjadikan orang ramai terpaksa mendengar bagi memastikan tepatnya waktu berbuka... demikianlah nasib pendengar radio Perak. Mungkin Zamry menyangka ia peluang keemasan bagi memaksa orang mendengar " kemahiran berdoa" bagi menandingi kuliah dan tazkirah DS Nizar di serata masjid seluruh Perak sebelum ini. Hakikatnya yang saya tahu...ramai yang maki hamun dan doa la'nat bila suara itu keluar berdoa... mungkin mengurangkan pahala orang yang maki hamun...namunmungkin juga ruang makbul doa bagi orang yang mendoakan la'nat untuknya.... entahlahhhh... apapun...pendengar radio Perak FM terlepas dari suara ngeri Zamry...

Tiada ulasan: