Khamis, 26 November 2009

EIDUL ADHA

Hari raya Eidul Adha adalah hari raya korban. Jesteru memahami ibadah korban sesuatu yang amat luas. Pengorbanan sesuatu yang sangat dituntut dalam hidup. Tanpa pengorbanan, adalah terlalu sukar mendapatkan sesuatu yang bernilai dalam hidup.

Mungkin banyak perkara kita miliki tanpa berkorban , namun nilainya sangat rendah untuk kita nikmati selamanya. Ia mungkin bernilai, namun nilai itu hanya seketika. Biasanya pengorbanan itu lahir hasil dari keyakinan untuk mendapatkan sesuatu. Orang yang tidak yakin memperolehi hasil atau balasan tidak mungkin mampu untuk melabur. Demikianlah pengorbanan dalam islam adalah hasil keyakinan mendapat balasan dari Allah.

Contoh pengorbanan Ibrahim dan Ismail Alaihimassalam adalah bentuk pengorbana yang tinggi. Namun harus diingat bahwa pengorbanan Ibrahim dan Ismail bukan berkisar tentang sembelihan semata. Ia bermula perpisahan dan akhirnya tuntutan sembelihan setelah sekian lama terpisah. Bentuk cagaran atau jual beli yang menuntut kasih sayang malah nyawa....

Semoga hari raya korban tahun ini melahirkan keinsafan terhadap nilai hidup yang kita cari....

1 ulasan:

armouris berkata...

info tentang kebaikan cara sembelih kat sini - Kelebihan Menyembelih Binatang