Khamis, 19 November 2009

KEBEBASAN BERSUARA- CICAK KOBENKAH KITA


Kian lama kian keliru... Nampaknya akhir akhir ini PR sibuk melayan kerenah dalaman. Pemimpin saling menjeling, blogger yang mendokong saling berbalas serangan.. siapa musuh siapa kawan mula tak dipedulikan.

Serangan umNo BN sebenarnya kian hilang kekuatan namun di asah oleh pendokong PR sendiri menjadikannya tajam kembali. Senjata dah mula makan tuan. Mungkin bertujuan merawat atau memperbaiki namun salah masa dan tempat. Atau mungkin menjadi alat musuh tanpa sedar atas nama kebebasan dan demokrasi dalam parti.

Kemelut PAS akhir akhir ini adalah lantaran perubahan persepsi kaedah perjuangan. Sebahagiannya dari kalangan pimpinan sendiri yang ghairah memperjuangkan pandangan, ditambah ulasan api yang disemarakkan oleh media alternatif yang dijadikan habuan senjata oleh musuh... Semuanya atas alasan kebebasan... atas alasan sayang dan menjaga parti. Seolah orang lain tak sayangkan parti. Seolah pemimpin membunuh parti.

Bagi yang islamik, atas alasan tanggungjawab menegur atau mencegah kemungkaran. Semuanya masih berlegar di bawah alasan kebebasan bersuara-sama seperti alasan sister islam dan rakannya yang mengkritik Islam atas alasan menjaga Islam...Betulke???

Hujjah yang biasa digunakan ialah kritikkan perempuan tua terhadap Umar barkaitan mahar. Jua teguran sahabat berkaitan pakaian yang dipakai umar. Hujjah yang betul dalam suasana yang salah. Umar ditegur di majlis terbuka yang mampu dijawab secara langsung tanpa fitnah itu berlegar. Jua bukan bersifat strategi yang adakalanya tak perlu diketahui. Mungkin antara tanda kecerdikan kita ialah mengharapkan isi mesyuarat dan strategi parti dilapor di media seantero dunia.... Ada jua penulis blog yang mengutip cerita di tepi pasar lalu diangkat sebagai berita xklusif di Blog dengan mencabar pemimpin menafikannya... Moga anda cermin diri sendiri... Pemimpin berjiwa besar takkan peduli fitnah dan cerita pasar... jauh sekali menjadikannya medan perbahasan. Sekali lagi hujjah Umar akur teguran perempuan tuan dijadikan alasan...

Saya tegaskan cerita itu, sama kisahnya berlainan sebab dan suasana. Mungkin Air batu campur diminatai di negara kita... tapi takkan orang di khutub utara juga minumnya di sana?? Inilah disifatkan kemuncup di perjalanan. Kemuncup mesti dibuang, tapi masa dan tempat perlu tepat..,. Bukan ketika permainan sedang rancakk di padang...Bodohlah penyokong kelab bolasepak yang melontarkan botol dan batu kepada pemain yang sedang mengelecek bola ke pintu gol lawan dengan alasan kemuncup di stokin mesti dahulu dibersihkan... sangat bodoh!

PKR juga berdepan dengan kemelut hasil media baru internet. Namun kebijaksanaan mengawal emosi dan menapis berita menjadikan ianya tidak sehebat apa yang dialami PAS. Mungkin kerana bloger PAS jauh kehadapan memiliki missi dan Visi tersendiri yang cuba dilontarkan... mungkin mengatasi zaman agaknya.

Tahniah buat blogger PKR yang sebahagian besarnya nampak matang mengendalikan isu yang terjadi. Tahniah Blog PKR Grik yang saya lihat matang memilih dan menapis isu dan berita yang ingin dikongsi. Saya yakin mereka juga tahu dan mahu kebebasan bersuara... namun mereka mungkin lebih mahu dan lebih tahu menjaga parti yang mereka dokongi..... Teruskan usaha anda.

YB Zulkipli Nordin antara pimpinan jua bloger di alam maya yang agak kontroversi. Sebaris dengan Khalid Samad yang saling menyalahkan baru baru ini. Beliau punyai misi dan prinsip diri. Semuanya Atas alasan kebebasan bersuara jua demi kepentingan agama dan bangsa.... Begitu jua kebanyakan blogger PR yang masing masing miliki prinsip diri . Mungkin prinsip mereka jauh lebih kental dari parti atau organisasi yang mereka dokongi. Lalu apa perlu mereka menjadi ahli parti???

kebebasan bersuara adalah penting, Namun kebijaksanaan menggunakan ruang dan masa untuk bebas bersuara adalah jauh lebih penting. Sebagai orang dalam parti apatah lagi pimpinan, tentunya kebebasan bersuara kita sedikit sebanyak akan menyelongkar hal rumah tangga parti.Masing masing mendakwa miliki sumber dalaman parti... Tidakkah mereka jua khanati parti jika mereka tahu itu rahsia dalaman yang tak perlu dikongsi... dan pastinya sumber dalaman yang mendedahkannya adalah orang yang paling khianat sekali.

Kebebasan"orang berorganisasi" tentunya berbeza dengan orang yang sememangnya sering terbabas kerana terlalu bebas. Tentunya kita tidak selesa jika kehadiran kita dicurigai rakan sendiri lantaran sikap kita yang sering melelong cerita rumahtangga di pasar terbuka. Di sebabkan keghairahan menulis apa yang kita tahu akhirnya kita memberitahu kepada musuh apa yang mereka tidak patut tahu! Nasihat saya kepada suami atau isteri golongan ini agar waspada kerena bisa saja mereka terlajak menulis dan bercerita kisah di katil tidur atas alasan kebebasan bersuara atau bertujuan memperbetulkan pasangan mereka.

Apa yang penting, Tetapkan tujuan kita di medan ini.jika hanya untuk menyampaikan berita tanpa selidik kebenaran, untung rugi yang akan dialami parti.... istiharkan sahaja diri anda sebagai wartawan seumpama Malaysia kini... Cuma jangan marah jika langkah anda disekat di majlis dalaman parti ... Jangan ketika itu anda menuntut hak sebagai ahli parti..sedang anda tidak tahu tanggungjawab sebagai ahli yang membantu membina bukan meruntuhkan parti dan organisasi. Jangan di satu masa anda mendakwa ahli yang berhak tahu apa terjadi dan di masa yang sama bebas menyiarkan rahsia dan masalah parti atas alasan kebebasan bersuara... melainkan anda bersedia di cop sebagai cicak koben!

P/S :Cicak koben tu sesumpah le... dalam agama dipanggil munafik.

5 ulasan:

Amri Mat Saaid berkata...

salam Dato

Tak habis lagi ke memunafiq kan orang
satu lagi buang le column iklan tu semak mate tengoknye kosong je

norhalim mh berkata...

Salam sahabat,

Memang ada juga golongan cicak
koben ni....

Jom ajak kawan2 kempen kibar "jalur memali".

selanjutnya di _http://purnamadariselatan.blogspot.com/
_http://penaminda.blogspot.com/.

wslm.

dato' berkata...

Amri...memang nak buang... tukang buatnya tak tolong buang lagi..teman penulis je...bab tu ada pembantu..

Bab munafiq tu memang dari dulu nabi sebut... ia sebahagian ciri... saya hanya sambung cara nabi...bagi ciri..rasenye tak de nama pun..ade yang terase ke??? sorryle..

Amri Mat Saaid berkata...

ari tu dok sebut nama kat blog albanjari tu bro, dah lebih ilmu dari Huzaifah ke bro-ingatan je nak pakai pakailah tak nak tak pa

Amri Mat Saaid berkata...

golongan Pro UMNO cicak tobang le kot ye