Khamis, 31 Disember 2009

BINGKAI AGAMA.. BUKAN NAFSU DAN SELERA KITA


Hiburan adalah fitrah manusia. Tiada manusia tidak inginkan hiburan, Bentuk hiburan pula pelbagai. Ada berbentuk jenaka, gurau senda, nyanyian bersajak dan sebagainya sesuai dengan sifat manusia yang berbeza. Lain bangsa lain hiburannya. Lain usia lain gayanya.

Dakwah juga pelbagai bentuk dan gayanya. Paling dicontohi ialah perilaku dan adab yang sopan yang menawan. Senyum jua boleh jadi satu dakwah. Samada lisan atau perbuatan, ia bermatlamat keuntungan Islam dan cara yang diizinkan syarak. Muzik sebahagian darinya. Ia kecenderungan bukan sahaja anak muda malah jua situa bangka. Cuma tentulah iramanya berbeza.

Alunan lagu Al Quran adalah sebaik hiburan bagi orang beriman. Dialunkan dengan lagu yang disenikan dengan suara yang penuh kelunakan. Indahnya ciptaan tuhan. Ia bukan hiasan dan halwa telingan semata tetapi jua irama yang menyentuh di akal dan jiwa. Hiburan yang menghidupkan, ia hiburan yang membangunkan nilai dan martabat insan.

Seni muzik jua miliki keindahan. Ulama berbeza pendapat di zaman dulu dan kini. Perkembangan yang bersifat memberi kebaikan tetap diraikan. Ulama mutaakhirin mengizinkan sebarang alatan muzik selagi ia dikawal dari syarat yang melalai atau merosakkan. Lirik dan suasananya... dan berbagai syarat yang bermatlamat menjaga nilai insan.

Islam ialah agama yang membimbing, bukan menghalang. Ia mengatur bukannya menyekat. Ia dibina di atas bingkai yang cukup rapi. Bergeraklah selagi di dalam bingkainya. Seumpama di padang bola...bermainlah selagi di dalam padang...namun harus diingat... ada yang boleh bermain dengan kaki dan kepala sahaja , ada yang dibenarkan bermain dengan semua anggota malah ada yang hanya memerhati dan mengadili tanpa menyentuh bola.... itulah kaedah dan seninya sebuah permainan.. inilah jua sifat agama yang fitrah..agama yang indah.

" Celupan Allah... seiapakah lagi lebih baik celupannya (acuan) selain Allah?" ....

" Wahai tuhan ..tidaklah engkau ciptakan sesuatu dengan sia sia.."

semuanya bermatlamat menjaga manusia...mengapa harus kita menyempitkannya hanya kerana tidak sesuai dengan selera kita???? atas alasan ..saya tidak meminatinya??? agama bukan milik kita dan masyarakat jua tidak harus diatur mengikut kehendajk kita...

Demi agama...susunlah ia berdasarkan selera dan kemahuan mereka selagi kita masih didalam bingkai agama... jangan kerana kebencian dan bercanggah selera kita lalu masyarakat dibiar hanyut tanpa dibelai dan dibela....

Keluarlah dari tempurung yang membekukan cara hidup dan berfikir kita... selagi syarak mengizinkan...

Tiada ulasan: